Indbyggerne i Torzjok kom efter alt at dømme til spille en afgørende rolle for, at Novgorod som by undgik at blive ramt af mongolstormens ødelæggelser.
Mellem december 1237 og februar 1238 invaderede mongolerne første gang de nordlige og nu centrale del af Rusriget. I den periode havde de erobret, og som oftest nedbrændt byerne Rjazan, Kolomna, Moskva, Suzdal og storfyrstesædet Vladimir med enorme tab i menneskeliv. Efterfølgende havde de jagtet og ved floden Sit indhentet storfyrst Jurij, der havde forladt Vladimir for samle tropper fra de dele af riget, som endnu ikke var ramt af mongolernes voldsomme hærgen. De tropper blev nu tilintetgjort og storfyrsten siden fundet uden hoved.
Nu fortsatte mongolerne mod Novgorod, men måtte bruge næsten to uger fra den 21. februar til den 5. marts på at erobre Torzjok. Det var den hidtil længste tid, nogen by havde formået holde mongolerne stangen.
Først derefter kunne mongolerne fortsætte. Denne forsinkelse var sandsynligvis årsagen til at mongolerne valgte at dreje af mod syd, da de var nået ca. 100 km fra Novgorod. Dermed undgik Novgorod den næsten totale ødelæggelse, der havde ramt de andre store fyrstesæder, og som endnu ventede.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.