{
    "version": "https://jsonfeed.org/version/1.1",
    "title": "Marcus Olsson – Frilansande webbutvecklare / Artiklar",
    "home_page_url": "https://marcusolsson.me",
    "feed_url": "https://marcusolsson.me/feed.json",
    "language": "sv-SE",
    "items": [{
            "id": "https://marcusolsson.me/artiklar/osse-i-japan-laravel-live-japan-2026",
            "title": "Osse i Japan – Laravel Live Japan 2026",
            "url": "https://marcusolsson.me/artiklar/osse-i-japan-laravel-live-japan-2026",
            "content_html": "<p><strong>\u00c4ntligen har jag, efter n\u00e4stan en halv livstid, f\u00e5tt \u00e5terv\u00e4nda till Tokyo och Japan \u2013 staden och landet som var mitt hem i \u00f6ver ett och ett halvt \u00e5r.</strong></p>\n<p>Under den tiden f\u00f6rde jag bloggen &quot;Osse i Japan&quot;1, en blogg som ledde mig in i PHP och Wordpress-utveckling och som senare gjorde att jag till slut blev en webbutvecklare. T\u00e4nkte d\u00e4rf\u00f6r att det var en passande titel f\u00f6r det h\u00e4r inl\u00e4gget.</p>\n<p>Den h\u00e4r g\u00e5ngen var det tack vare Laravel som jag kom iv\u00e4g. Har i flera \u00e5r t\u00e4nkt p\u00e5 att vara med p\u00e5 Laracon EU i Amsterdam eller kanske t.o.m. Laracon i USA, men har aldrig riktigt f\u00e5tt loss tiden eller intresset att komma iv\u00e4g.</p>\n<p>Men s\u00e5 s\u00e5g jag att Ryuta Hamasaki utannonserade <em>Laravel Live Japan</em> och d\u00e5 t\u00e4nkte jag att jag absolut m\u00e5ste \u00e5ka. Bara n\u00e5gon vecka efter att biljetterna sl\u00e4pptes s\u00e5 bokade jag b\u00e5de konferens, flyg och hotell. Sedan var det att v\u00e4nta i ett par m\u00e5nader innan det blev dags att bege sig.</p>\n<h2>Laravel Live Japan 2026</h2>\n<p><img src=\"https://cdn.marcusolsson.me/media/2026/06/laravel-live-jp.jpeg\" alt=\"Laravel Live Japan\" /></p>\n<p>Konferensen h\u00f6lls i Tachikawa \u2013 slutstationen p\u00e5 min gamla t\u00e5glinje &quot;Ch\u016b\u014d Line&quot;. Fantastiskt fin del av Tokyo med lite lugnare tempo och beh\u00e4ndigare storlek \u00e4n de st\u00f6rre omr\u00e5dena i centrum.</p>\n<p>Det var otroligt kul och inspirerande att tr\u00e4ffa andra Laravel-utvecklare fr\u00e5n hela v\u00e4rlden. Givetvis var det Japan-centriskt men en handfull europ\u00e9er, singaporeaner, indier och en och annan nordamerikan var p\u00e5 plats ocks\u00e5. Om man inte r\u00e4knar med talarna s\u00e5klart, d\u00e4r \u00e5terfanns de &quot;usual suspects&quot; i Laravel-communityt; Nuno Maduro, Jess Archer, Marcel Pociot, Harris Raftopoulos och s\u00e5klart Taylor Otwell i egen h\u00f6g person (bokstavligt talat, han \u00e4r v\u00e4ldigt l\u00e5ng).</p>\n<p>Av en slump s\u00e5 bodde jag p\u00e5 samma hotell som flera av dem, s\u00e5 f\u00f6rsta dagen r\u00e5kade man hamna p\u00e5 en sushirestaurang med Harris och Alexander Lichter (fr\u00e5n VoidZero) \u2013 mycket trevligt!</p>\n<p>Det b\u00e4sta med konferensen var att det inte fanns n\u00e5gra &quot;tracks&quot; eller liknande som det ofta g\u00f6r. Utan en hall d\u00e4r alla talarna h\u00f6ll i sina presentationer, 16 stycken (+ 10 &quot;lightning talks&quot;) p\u00e5 tv\u00e5 dagar om mina anteckningar st\u00e4mmer. Det gjorde att man inte missade n\u00e5gonting och kunde ta till sig s\u00e5 mycket som m\u00f6jligt.</p>\n<p>Efterfesten dag ett var ocks\u00e5 trevlig, d\u00e5 fick man anv\u00e4ndning av sin rostiga japanska d\u00e4r man i alla fall kunde g\u00f6ra sig n\u00e5gorlunda f\u00f6rst\u00e5dd.</p>\n<p>St\u00f6rsta l\u00e4rdomarna d\u00e5? Japanerna \u00e4r extremt tekniskt kunniga i de mer avancerade aspekterna av spr\u00e5ket och ramverket. En del av talarna och de man pratade med besatt en expertis kring PHPs prestanda, minneshantering och optimiseringar som gick r\u00e4tt s\u00e5 h\u00f6gt \u00f6ver huvudet p\u00e5 en sj\u00e4lv. Tekniskt men intressant.</p>\n<p>Efter att ha sett dem live; Nuno Maduro och Marcel Pociot \u00e4r verkligen proffs p\u00e5 det de g\u00f6r, de har f\u00e5tt sig v\u00e4ldigt bra presentationsegenskaper.</p>\n<p>Mycket prat kring AI ocks\u00e5 s\u00e5klart. B\u00e5de p\u00e5 scenen och vid sidan av.</p>\n<p>En absolut majoritet av dem jag pratade med var precis som jag fortsatt defensiv (om inte t.o.m. skeptiska) till AI-utveckling; absolut en tidssparare i m\u00e5nga fall, men att resultaten \u00e4r allt f\u00f6r ofta f\u00f6r mycket spaghetti och slumpm\u00e4ssigt &quot;noise&quot; f\u00f6r att en m\u00e4nniska rimligtvis ska jobba vidare med det. En frisk fl\u00e4kt n\u00e4r man annars kan tro genom LinkedIn och andra mindre sk\u00f6na platser att det \u00e4r v\u00e4rt att spendera 10 000-tals dollar i tokens f\u00f6r att LLM:er ska konsumera varenda detalj om ens liv.</p>\n<p>Sedan hade man diskussioner med dem som var vibe-kodar till 100% ocks\u00e5 s\u00e5klart. M\u00e5nga av dem med vettiga attityder och inst\u00e4llningar ocks\u00e5.</p>\n<p>\u00d6verlag, en av de roligare sakerna jag f\u00e5tt m\u00f6jligheten att vara med p\u00e5 genom jobbet det senaste decenniet. H\u00e5ller tummarna f\u00f6r ett Laravel Live Japan 2028! (2027 har de antagligen redan r\u00e4knat bort \u2013 f\u00f6rst\u00e5eligt, l\u00e4r ta tid och resurser att planera och genomf\u00f6ra).</p>\n<p><em>Hela eventet finns p\u00e5 Youtube om du vill se i efterhand (rekommenderas!) Dag 1 och dag 2.</em></p>\n<p><img src=\"https://cdn.marcusolsson.me/media/2026/06/tachikawa-stage-garden.jpeg\" alt=\"Tachikawa Stage Garden\" />\n<em>Tachikawa Stage Garden \u2013 fantastiskt fin byggnad d\u00e4r konferensen h\u00f6lls.</em></p>\n<p><img src=\"https://cdn.marcusolsson.me/media/2026/06/backstage.jpeg\" alt=\"Laravel Live Japan stage\" />\n<em>Smygfoto fr\u00e5n sponsorb\u00e5set innan dag tv\u00e5 b\u00f6rjade</em></p>\n<h1>Japan 2026</h1>\n<p>Japan, i alla fall Tokyo, har f\u00f6r\u00e4ndrats r\u00e4tt s\u00e5 mycket p\u00e5 alla dessa \u00e5r. P\u00e5 gott och ont.</p>\n<p>Tokyo har blivit \u00e4nnu st\u00f6rre d\u00e4r de stora hubarna som Shinjuku och Shibuya har expanderat \u00e4n mer med \u00e4nnu st\u00f6rre stationer. Yamanote-linjen har f\u00e5tt fler stopp (Takanawa Gateway) och hela stationsomr\u00e5den har bygts ut. T.o.m. min gamla hemstation i Higashi Koganei har f\u00e5tt en helt ny station.</p>\n<p><img src=\"https://cdn.marcusolsson.me/media/2026/06/suica.jpeg\" alt=\"Suica penguin square\" />\n<em>Shinjuku har en &quot;ny&quot; ing\u00e5ng, d\u00e4r Suica-pingvinen har f\u00e5tt en egen staty!</em></p>\n<p><img src=\"https://cdn.marcusolsson.me/media/2026/06/higashi-kogaei.jpeg\" alt=\"Higashi Koganei\" />\n<em>D\u00e4r, i byggnaden i slutet av v\u00e4gen, bodde i jag i ett och halvt \u00e5r.</em></p>\n<p><img src=\"https://cdn.marcusolsson.me/media/2026/06/gotanda.jpeg\" alt=\"Gotanda\" />\n<em>Obligatorisk kv\u00e4llsfoto fr\u00e5n hotellrummet. Efter konferensen bytte jag stad fr\u00e5n Tachikawa till Gotanda.</em></p>\n<p>Men, efter OS i Tokyo s\u00e5 finns n\u00e4stan all information p\u00e5 hur man ska ta sig runt numera p\u00e5 engelska, vilket g\u00f6r det betydligt mer l\u00e4ttnavigerat om man inte kan l\u00e4sa kanji och hiragana och/eller inte k\u00e4nner till t\u00e5glinjerna. I alla fall i de centrala delarna.</p>\n<p>N\u00e5got som ocks\u00e5 finns betydligt mer av \u00e4r turister, m\u00e5ngdubbelt fler \u00e4n n\u00e4r jag var d\u00e4r senast. P\u00e5 den tiden var det fr\u00e4mst inhemska turister d\u00e4r man ibland st\u00f6tte p\u00e5 n\u00e5gon ifr\u00e5n Europa. Nu \u00e4r det mest europ\u00e9er och nordamerikaner (och kineser, men dessa har antagligen blivit n\u00e5got f\u00e4rre efter diverse dispyter mellan Kina och Japan). Detta g\u00f6r vissa delar av Tokyo (igen, fr\u00e4mst Shinjuku och Shibuya) extremt tr\u00e5ngt.</p>\n<p>Ska bli sp\u00e4nnande att se hur detta l\u00f6ses p\u00e5 sikt d\u00e5 det just verkligen k\u00e4nns som att kapaciteten \u00e4r i princip n\u00e5dd i vissa omr\u00e5den.</p>\n<p>Fantastiskt kul att f\u00e5 vara tillbaka i alla fall, se mina gamla platser och tr\u00e4ffa m\u00e4nniskor ifr\u00e5n f\u00f6rr.</p>\n<p>Fick \u00e4ven provat p\u00e5 remote work fr\u00e5n Asien som om det vore 2010. Funkar kanon och Tokyo erbjuder galet m\u00e5nga alternativ, hyrde plats p\u00e5 Tsutaya Share Lounge, ~70kr/h f\u00f6r Wi-fi och obegr\u00e4nsat med snack och dryck. Rekommenderas!</p>\n<p><img src=\"https://cdn.marcusolsson.me/media/2026/06/tsutaya.jpeg\" alt=\"Tsutaya Share Lounge\" />\n<em>Tsutaya Share Lounge i Tamachi.</em></p>\n<p><img src=\"https://cdn.marcusolsson.me/media/2026/06/711.jpeg\" alt=\"7-11 pointer card\" />\n<em>Fantastisk id\u00e9 och implementation hos 7-11, d\u00e4r personalen bara beh\u00f6ver peka f\u00f6r att &quot;baka na gaijin&quot; ska f\u00f6rst\u00e5. Fanns inte sist jag var h\u00e4r.</em></p>\n<div role=\"doc-endnotes\"><ol><li id=\"fn:1\" role=\"doc-endnote\"><p>Bloggen \u00e4r tyv\u00e4rr till mitt stora f\u00f6rtret sedan l\u00e4nge borta (hade inte r\u00e5d med webbhotell, dom\u00e4ner och annat som fattig student) \u2013 men ett par sidor \u00e4r bevarade hos Internet Archive.&nbsp;\u21a9</p></li></ol></div>\n<p><em>This article, \"Osse i Japan \u2013 Laravel Live Japan 2026\", was first posted on marcusolsson.me.</em></p>",
            "summary": "<p><strong>\u00c4ntligen har jag, efter n\u00e4stan en halv livstid, f\u00e5tt \u00e5terv\u00e4nda till Tokyo och Japan \u2013 staden och landet som var mitt hem i \u00f6ver ett och ett halvt \u00e5r.</strong></p>\n<p>Under den tiden f\u00f6rde jag bloggen &quot;Osse i Japan&quot;1, en blogg som ledde mig in i PHP och Wordpress-utveckling och som senare gjorde att jag till slut blev en webbutvecklare. T\u00e4nkte d\u00e4rf\u00f6r att det var en passande titel f\u00f6r det h\u00e4r inl\u00e4gget.</p>\n<p>Den h\u00e4r g\u00e5ngen var det tack vare Laravel som jag kom iv\u00e4g. Har i flera \u00e5r t\u00e4nkt p\u00e5 att vara med p\u00e5 Laracon EU i Amsterdam eller kanske t.o.m. Laracon i USA, men har aldrig riktigt f\u00e5tt loss tiden eller intresset att komma iv\u00e4g.</p>\n<p>Men s\u00e5 s\u00e5g jag att Ryuta Hamasaki utannonserade <em>Laravel Live Japan</em> och d\u00e5 t\u00e4nkte jag att jag absolut m\u00e5ste \u00e5ka. Bara n\u00e5gon vecka efter att biljetterna sl\u00e4pptes s\u00e5 bokade jag b\u00e5de konferens, flyg och hotell. Sedan var det att v\u00e4nta i ett par m\u00e5nader innan det blev dags att bege sig.</p>\n<h2>Laravel Live Japan 2026</h2>\n<p><img src=\"https://cdn.marcusolsson.me/media/2026/06/laravel-live-jp.jpeg\" alt=\"Laravel Live Japan\" /></p>\n<p>Konferensen h\u00f6lls i Tachikawa \u2013 slutstationen p\u00e5 min gamla t\u00e5glinje &quot;Ch\u016b\u014d Line&quot;. Fantastiskt fin del av Tokyo med lite lugnare tempo och beh\u00e4ndigare storlek \u00e4n de st\u00f6rre omr\u00e5dena i centrum.</p>\n<p>Det var otroligt kul och inspirerande att tr\u00e4ffa andra Laravel-utvecklare fr\u00e5n hela v\u00e4rlden. Givetvis var det Japan-centriskt men en handfull europ\u00e9er, singaporeaner, indier och en och annan nordamerikan var p\u00e5 plats ocks\u00e5. Om man inte r\u00e4knar med talarna s\u00e5klart, d\u00e4r \u00e5terfanns de &quot;usual suspects&quot; i Laravel-communityt; Nuno Maduro, Jess Archer, Marcel Pociot, Harris Raftopoulos och s\u00e5klart Taylor Otwell i egen h\u00f6g person (bokstavligt talat, han \u00e4r v\u00e4ldigt l\u00e5ng).</p>\n<p>Av en slump s\u00e5 bodde jag p\u00e5 samma hotell som flera av dem, s\u00e5 f\u00f6rsta dagen r\u00e5kade man hamna p\u00e5 en sushirestaurang med Harris och Alexander Lichter (fr\u00e5n VoidZero) \u2013 mycket trevligt!</p>\n<p>Det b\u00e4sta med konferensen var att det inte fanns n\u00e5gra &quot;tracks&quot; eller liknande som det ofta g\u00f6r. Utan en hall d\u00e4r alla talarna h\u00f6ll i sina presentationer, 16 stycken (+ 10 &quot;lightning talks&quot;) p\u00e5 tv\u00e5 dagar om mina anteckningar st\u00e4mmer. Det gjorde att man inte missade n\u00e5gonting och kunde ta till sig s\u00e5 mycket som m\u00f6jligt.</p>\n<p>Efterfesten dag ett var ocks\u00e5 trevlig, d\u00e5 fick man anv\u00e4ndning av sin rostiga japanska d\u00e4r man i alla fall kunde g\u00f6ra sig n\u00e5gorlunda f\u00f6rst\u00e5dd.</p>\n<p>St\u00f6rsta l\u00e4rdomarna d\u00e5? Japanerna \u00e4r extremt tekniskt kunniga i de mer avancerade aspekterna av spr\u00e5ket och ramverket. En del av talarna och de man pratade med besatt en expertis kring PHPs prestanda, minneshantering och optimiseringar som gick r\u00e4tt s\u00e5 h\u00f6gt \u00f6ver huvudet p\u00e5 en sj\u00e4lv. Tekniskt men intressant.</p>\n<p>Efter att ha sett dem live; Nuno Maduro och Marcel Pociot \u00e4r verkligen proffs p\u00e5 det de g\u00f6r, de har f\u00e5tt sig v\u00e4ldigt bra presentationsegenskaper.</p>\n<p>Mycket prat kring AI ocks\u00e5 s\u00e5klart. B\u00e5de p\u00e5 scenen och vid sidan av.</p>\n<p>En absolut majoritet av dem jag pratade med var precis som jag fortsatt defensiv (om inte t.o.m. skeptiska) till AI-utveckling; absolut en tidssparare i m\u00e5nga fall, men att resultaten \u00e4r allt f\u00f6r ofta f\u00f6r mycket spaghetti och slumpm\u00e4ssigt &quot;noise&quot; f\u00f6r att en m\u00e4nniska rimligtvis ska jobba vidare med det. En frisk fl\u00e4kt n\u00e4r man annars kan tro genom LinkedIn och andra mindre sk\u00f6na platser att det \u00e4r v\u00e4rt att spendera 10 000-tals dollar i tokens f\u00f6r att LLM:er ska konsumera varenda detalj om ens liv.</p>\n<p>Sedan hade man diskussioner med dem som var vibe-kodar till 100% ocks\u00e5 s\u00e5klart. M\u00e5nga av dem med vettiga attityder och inst\u00e4llningar ocks\u00e5.</p>\n<p>\u00d6verlag, en av de roligare sakerna jag f\u00e5tt m\u00f6jligheten att vara med p\u00e5 genom jobbet det senaste decenniet. H\u00e5ller tummarna f\u00f6r ett Laravel Live Japan 2028! (2027 har de antagligen redan r\u00e4knat bort \u2013 f\u00f6rst\u00e5eligt, l\u00e4r ta tid och resurser att planera och genomf\u00f6ra).</p>\n<p><em>Hela eventet finns p\u00e5 Youtube om du vill se i efterhand (rekommenderas!) Dag 1 och dag 2.</em></p>\n<p><img src=\"https://cdn.marcusolsson.me/media/2026/06/tachikawa-stage-garden.jpeg\" alt=\"Tachikawa Stage Garden\" />\n<em>Tachikawa Stage Garden \u2013 fantastiskt fin byggnad d\u00e4r konferensen h\u00f6lls.</em></p>\n<p><img src=\"https://cdn.marcusolsson.me/media/2026/06/backstage.jpeg\" alt=\"Laravel Live Japan stage\" />\n<em>Smygfoto fr\u00e5n sponsorb\u00e5set innan dag tv\u00e5 b\u00f6rjade</em></p>\n<h1>Japan 2026</h1>\n<p>Japan, i alla fall Tokyo, har f\u00f6r\u00e4ndrats r\u00e4tt s\u00e5 mycket p\u00e5 alla dessa \u00e5r. P\u00e5 gott och ont.</p>\n<p>Tokyo har blivit \u00e4nnu st\u00f6rre d\u00e4r de stora hubarna som Shinjuku och Shibuya har expanderat \u00e4n mer med \u00e4nnu st\u00f6rre stationer. Yamanote-linjen har f\u00e5tt fler stopp (Takanawa Gateway) och hela stationsomr\u00e5den har bygts ut. T.o.m. min gamla hemstation i Higashi Koganei har f\u00e5tt en helt ny station.</p>\n<p><img src=\"https://cdn.marcusolsson.me/media/2026/06/suica.jpeg\" alt=\"Suica penguin square\" />\n<em>Shinjuku har en &quot;ny&quot; ing\u00e5ng, d\u00e4r Suica-pingvinen har f\u00e5tt en egen staty!</em></p>\n<p><img src=\"https://cdn.marcusolsson.me/media/2026/06/higashi-kogaei.jpeg\" alt=\"Higashi Koganei\" />\n<em>D\u00e4r, i byggnaden i slutet av v\u00e4gen, bodde i jag i ett och halvt \u00e5r.</em></p>\n<p><img src=\"https://cdn.marcusolsson.me/media/2026/06/gotanda.jpeg\" alt=\"Gotanda\" />\n<em>Obligatorisk kv\u00e4llsfoto fr\u00e5n hotellrummet. Efter konferensen bytte jag stad fr\u00e5n Tachikawa till Gotanda.</em></p>\n<p>Men, efter OS i Tokyo s\u00e5 finns n\u00e4stan all information p\u00e5 hur man ska ta sig runt numera p\u00e5 engelska, vilket g\u00f6r det betydligt mer l\u00e4ttnavigerat om man inte kan l\u00e4sa kanji och hiragana och/eller inte k\u00e4nner till t\u00e5glinjerna. I alla fall i de centrala delarna.</p>\n<p>N\u00e5got som ocks\u00e5 finns betydligt mer av \u00e4r turister, m\u00e5ngdubbelt fler \u00e4n n\u00e4r jag var d\u00e4r senast. P\u00e5 den tiden var det fr\u00e4mst inhemska turister d\u00e4r man ibland st\u00f6tte p\u00e5 n\u00e5gon ifr\u00e5n Europa. Nu \u00e4r det mest europ\u00e9er och nordamerikaner (och kineser, men dessa har antagligen blivit n\u00e5got f\u00e4rre efter diverse dispyter mellan Kina och Japan). Detta g\u00f6r vissa delar av Tokyo (igen, fr\u00e4mst Shinjuku och Shibuya) extremt tr\u00e5ngt.</p>\n<p>Ska bli sp\u00e4nnande att se hur detta l\u00f6ses p\u00e5 sikt d\u00e5 det just verkligen k\u00e4nns som att kapaciteten \u00e4r i princip n\u00e5dd i vissa omr\u00e5den.</p>\n<p>Fantastiskt kul att f\u00e5 vara tillbaka i alla fall, se mina gamla platser och tr\u00e4ffa m\u00e4nniskor ifr\u00e5n f\u00f6rr.</p>\n<p>Fick \u00e4ven provat p\u00e5 remote work fr\u00e5n Asien som om det vore 2010. Funkar kanon och Tokyo erbjuder galet m\u00e5nga alternativ, hyrde plats p\u00e5 Tsutaya Share Lounge, ~70kr/h f\u00f6r Wi-fi och obegr\u00e4nsat med snack och dryck. Rekommenderas!</p>\n<p><img src=\"https://cdn.marcusolsson.me/media/2026/06/tsutaya.jpeg\" alt=\"Tsutaya Share Lounge\" />\n<em>Tsutaya Share Lounge i Tamachi.</em></p>\n<p><img src=\"https://cdn.marcusolsson.me/media/2026/06/711.jpeg\" alt=\"7-11 pointer card\" />\n<em>Fantastisk id\u00e9 och implementation hos 7-11, d\u00e4r personalen bara beh\u00f6ver peka f\u00f6r att &quot;baka na gaijin&quot; ska f\u00f6rst\u00e5. Fanns inte sist jag var h\u00e4r.</em></p>\n<div role=\"doc-endnotes\"><ol><li id=\"fn:1\" role=\"doc-endnote\"><p>Bloggen \u00e4r tyv\u00e4rr till mitt stora f\u00f6rtret sedan l\u00e4nge borta (hade inte r\u00e5d med webbhotell, dom\u00e4ner och annat som fattig student) \u2013 men ett par sidor \u00e4r bevarade hos Internet Archive.&nbsp;\u21a9</p></li></ol></div>\n<p><em>This article, \"Osse i Japan \u2013 Laravel Live Japan 2026\", was first posted on marcusolsson.me.</em></p>",
            "date_published": "2026-06-09T12:15:20+02:00",
            "date_modified": "2026-06-09T12:15:20+02:00",
            "authors": [{ "name": "Marcus Olsson" }],
            "tags": [  ]
        },
        {
            "id": "https://marcusolsson.me/artiklar/which-ai-model-is-best-for-laravel",
            "title": "Which AI Model Is Best for Laravel?",
            "url": "https://marcusolsson.me/artiklar/which-ai-model-is-best-for-laravel",
            "content_html": "<p>Laravel sj\u00e4lva har testat de popul\u00e4raste AI-modellerna med och utan &quot;Laravel Boost&quot;.</p>\n<p>Bra grafer och tydliga benchmarks, v\u00e4l v\u00e4rt att spana in.</p>\n<blockquote>\n<p><strong>What We Learned</strong></p>\n<p><em>Boost helps most on complex tasks</em></p>\n<p>For simple tasks such as adding a route, dispatching a queue job, or writing a cache layer, agents usually already know the patterns. Boost adds MCP calls and extra tokens but rarely changes the outcome.</p>\n<p>The real value shows on harder problems where developers would normally reach for documentation. Examples include building custom MCP servers, working with Laravel AI SDK agent loops, configuring Pennant feature flags, or wiring Inertia shared data. In these situations, Boost provides the missing context that helps agents complete the task correctly.</p>\n</blockquote>\n<p><em>This article, \"Which AI Model Is Best for Laravel?\", was first posted on marcusolsson.me.</em></p>",
            "summary": "<p>Laravel sj\u00e4lva har testat de popul\u00e4raste AI-modellerna med och utan &quot;Laravel Boost&quot;.</p>\n<p>Bra grafer och tydliga benchmarks, v\u00e4l v\u00e4rt att spana in.</p>\n<blockquote>\n<p><strong>What We Learned</strong></p>\n<p><em>Boost helps most on complex tasks</em></p>\n<p>For simple tasks such as adding a route, dispatching a queue job, or writing a cache layer, agents usually already know the patterns. Boost adds MCP calls and extra tokens but rarely changes the outcome.</p>\n<p>The real value shows on harder problems where developers would normally reach for documentation. Examples include building custom MCP servers, working with Laravel AI SDK agent loops, configuring Pennant feature flags, or wiring Inertia shared data. In these situations, Boost provides the missing context that helps agents complete the task correctly.</p>\n</blockquote>\n<p><em>This article, \"Which AI Model Is Best for Laravel?\", was first posted on marcusolsson.me.</em></p>",
            "date_published": "2026-03-20T10:29:55+01:00",
            "date_modified": "2026-03-20T10:29:55+01:00",
            "authors": [{ "name": "Marcus Olsson" }],
            "tags": [  ]
        },
        {
            "id": "https://marcusolsson.me/artiklar/blaze-supereffektiva-laravel-komponenter",
            "title": "Blaze – supereffektiva Laravel-komponenter",
            "url": "https://marcusolsson.me/artiklar/blaze-supereffektiva-laravel-komponenter",
            "content_html": "<p>\u00c4ntligen kan man bygga snabba och effektiva Laravel-appar \u00e4ven n\u00e4r man f\u00f6rlitar sig p\u00e5 \u00e5teranv\u00e4ndbara &quot;anonyma komponenenter&quot; \u2013 tack vare det nya paketet <strong>Blaze</strong> fr\u00e5n Caleb Porzio (skaparen av Livewire).</p>\n<p>Under de senaste 1-2 veckorna har jag k\u00f6rt varje ny beta-version vid utvecklingen av en ny stor produkt som jag jobbar med. Under den tiden har jag med l\u00e4tthet kunnat se en reducering av laddningstiden upp till 90-95% vid kompileringen dessa komponenter. Egentligen utan n\u00e5gon som helst konfiguration.</p>\n<p>Detta \u00e4r s\u00e4rskilt tydligt i t.ex. st\u00f6rre tabeller n\u00e4r man bygger upp b\u00e5de rader och celler med t.ex.</p>\n<pre><code data-theme=\"dark\" data-lang=\"blade\" style='background-color: #24292e; --theme-selection-background: #39414a;'><div><span> 1</span><span>@foreach</span><span>($data </span><span>as</span><span> $datum)</span></div><div><span> 2</span><span>    &lt;</span><span>x-table.row</span><span>&gt;</span></div><div><span> 3</span><span>        &lt;</span><span>x-table.td</span><span>&gt;</span></div><div><span> 4</span><span>            </span><span>{{</span><span> $datum</span><span>-&gt;</span><span>field_1 </span><span>}}</span></div><div><span> 5</span><span>        &lt;/</span><span>x-table.td</span><span>&gt;</span></div><div><span> 6</span><span>        &lt;</span><span>x-table.td</span><span>&gt;</span></div><div><span> 7</span><span>            </span><span>{{</span><span> $datum</span><span>-&gt;</span><span>field_2 </span><span>}}</span></div><div><span> 8</span><span>        &lt;/</span><span>x-table.td</span><span>&gt;</span></div><div><span> 9</span><span>    &lt;/</span><span>x-table.row</span><span>&gt;</span></div><div><span>10</span><span>@endforeach</span></div></code><code data-theme=\"light\" data-lang=\"blade\" style='background-color: #fff; --theme-selection-background: #e2e5e9;'><div><span> 1</span><span>@foreach</span><span>($data </span><span>as</span><span> $datum)</span></div><div><span> 2</span><span>    &lt;</span><span>x-table.row</span><span>&gt;</span></div><div><span> 3</span><span>        &lt;</span><span>x-table.td</span><span>&gt;</span></div><div><span> 4</span><span>            </span><span>{{</span><span> $datum</span><span>-&gt;</span><span>field_1 </span><span>}}</span></div><div><span> 5</span><span>        &lt;/</span><span>x-table.td</span><span>&gt;</span></div><div><span> 6</span><span>        &lt;</span><span>x-table.td</span><span>&gt;</span></div><div><span> 7</span><span>            </span><span>{{</span><span> $datum</span><span>-&gt;</span><span>field_2 </span><span>}}</span></div><div><span> 8</span><span>        &lt;/</span><span>x-table.td</span><span>&gt;</span></div><div><span> 9</span><span>    &lt;/</span><span>x-table.row</span><span>&gt;</span></div><div><span>10</span><span>@endforeach</span></div></code></pre>\n<p>De allra flesta buggarna verkar nu vara fixade, och version 1.0 sl\u00e4pptes f\u00f6r bara n\u00e5gon timma sedan. B\u00f6r n\u00e4stintill vara default i varje nytt Laravel-projekt.</p>\n<p>In och testa! L\u00e4s mer p\u00e5 blazephp.dev, och l\u00e4s mer om hur det funkar och eventuella &quot;pitfalls&quot; p\u00e5 github.com/livewire/blaze.</p>\n<p><em>This article, \"Blaze \u2013 supereffektiva Laravel-komponenter\", was first posted on marcusolsson.me.</em></p>",
            "summary": "<p>\u00c4ntligen kan man bygga snabba och effektiva Laravel-appar \u00e4ven n\u00e4r man f\u00f6rlitar sig p\u00e5 \u00e5teranv\u00e4ndbara &quot;anonyma komponenenter&quot; \u2013 tack vare det nya paketet <strong>Blaze</strong> fr\u00e5n Caleb Porzio (skaparen av Livewire).</p>\n<p>Under de senaste 1-2 veckorna har jag k\u00f6rt varje ny beta-version vid utvecklingen av en ny stor produkt som jag jobbar med. Under den tiden har jag med l\u00e4tthet kunnat se en reducering av laddningstiden upp till 90-95% vid kompileringen dessa komponenter. Egentligen utan n\u00e5gon som helst konfiguration.</p>\n<p>Detta \u00e4r s\u00e4rskilt tydligt i t.ex. st\u00f6rre tabeller n\u00e4r man bygger upp b\u00e5de rader och celler med t.ex.</p>\n<pre><code data-theme=\"dark\" data-lang=\"blade\" style='background-color: #24292e; --theme-selection-background: #39414a;'><div><span> 1</span><span>@foreach</span><span>($data </span><span>as</span><span> $datum)</span></div><div><span> 2</span><span>    &lt;</span><span>x-table.row</span><span>&gt;</span></div><div><span> 3</span><span>        &lt;</span><span>x-table.td</span><span>&gt;</span></div><div><span> 4</span><span>            </span><span>{{</span><span> $datum</span><span>-&gt;</span><span>field_1 </span><span>}}</span></div><div><span> 5</span><span>        &lt;/</span><span>x-table.td</span><span>&gt;</span></div><div><span> 6</span><span>        &lt;</span><span>x-table.td</span><span>&gt;</span></div><div><span> 7</span><span>            </span><span>{{</span><span> $datum</span><span>-&gt;</span><span>field_2 </span><span>}}</span></div><div><span> 8</span><span>        &lt;/</span><span>x-table.td</span><span>&gt;</span></div><div><span> 9</span><span>    &lt;/</span><span>x-table.row</span><span>&gt;</span></div><div><span>10</span><span>@endforeach</span></div></code><code data-theme=\"light\" data-lang=\"blade\" style='background-color: #fff; --theme-selection-background: #e2e5e9;'><div><span> 1</span><span>@foreach</span><span>($data </span><span>as</span><span> $datum)</span></div><div><span> 2</span><span>    &lt;</span><span>x-table.row</span><span>&gt;</span></div><div><span> 3</span><span>        &lt;</span><span>x-table.td</span><span>&gt;</span></div><div><span> 4</span><span>            </span><span>{{</span><span> $datum</span><span>-&gt;</span><span>field_1 </span><span>}}</span></div><div><span> 5</span><span>        &lt;/</span><span>x-table.td</span><span>&gt;</span></div><div><span> 6</span><span>        &lt;</span><span>x-table.td</span><span>&gt;</span></div><div><span> 7</span><span>            </span><span>{{</span><span> $datum</span><span>-&gt;</span><span>field_2 </span><span>}}</span></div><div><span> 8</span><span>        &lt;/</span><span>x-table.td</span><span>&gt;</span></div><div><span> 9</span><span>    &lt;/</span><span>x-table.row</span><span>&gt;</span></div><div><span>10</span><span>@endforeach</span></div></code></pre>\n<p>De allra flesta buggarna verkar nu vara fixade, och version 1.0 sl\u00e4pptes f\u00f6r bara n\u00e5gon timma sedan. B\u00f6r n\u00e4stintill vara default i varje nytt Laravel-projekt.</p>\n<p>In och testa! L\u00e4s mer p\u00e5 blazephp.dev, och l\u00e4s mer om hur det funkar och eventuella &quot;pitfalls&quot; p\u00e5 github.com/livewire/blaze.</p>\n<p><em>This article, \"Blaze \u2013 supereffektiva Laravel-komponenter\", was first posted on marcusolsson.me.</em></p>",
            "date_published": "2026-02-24T20:59:05+01:00",
            "date_modified": "2026-02-24T20:59:05+01:00",
            "authors": [{ "name": "Marcus Olsson" }],
            "tags": [  ]
        },
        {
            "id": "https://marcusolsson.me/artiklar/wikipedia-fyller-25",
            "title": "Wikipedia fyller 25!",
            "url": "https://marcusolsson.me/artiklar/wikipedia-fyller-25",
            "content_html": "<p>V\u00e4rldens uppslagverk Wikipedia har precis fyllt 25 \u00e5r!</p>\n<p>F\u00f6r att fira har Wikimedia Foundation (f\u00f6rvaltarna av Wikipedia) publicerat en jubileumssajt med tillbakablickar, information och statistik \u00f6ver de g\u00e5ngna \u00e5ren. V\u00e4l v\u00e4rt en titt.</p>\n<p>Jag sj\u00e4lv uppt\u00e4ckte Wikipedia n\u00e5gon g\u00e5ng under sena h\u00f6gstadiet/b\u00f6rjan av gymnasiet (b\u00f6r ha varit runt 2003). Men vill minnas att kvalit\u00e9n var ganska l\u00e5g och k\u00e4llh\u00e4nvisningarna var sv\u00e5ra att kontrollera \u2013 oftast fick man fortfarande f\u00f6rlita sig p\u00e5 b\u00f6cker genom skolans bibliotek och uppslagsverk.</p>\n<p>Men nu, 2026, \u00e4r Wikipedia min mest bes\u00f6kta webbsida och f\u00f6rmodligen mest anv\u00e4nda iOS-appen (riktigt bra app f\u00f6r \u00f6vrigt) \u2013 har precis som m\u00e5nga andra v\u00e4ldigt l\u00e4tt att halka ner i diverse &quot;rabbit holes&quot; n\u00e4r man har lite d\u00f6dtid.</p>\n<p>Sv\u00e5rt ocks\u00e5 att s\u00e4ga n\u00e4r man gjorde sin f\u00f6rsta &quot;edit&quot;, men min nuvarande anv\u00e4ndare skapade jag 2010, och mina f\u00f6rsta redigeringar var &quot;Landvetter Airport&quot; p\u00e5 engelska Wikipedia och &quot;Java&quot; (programmeringsspr\u00e5k) p\u00e5 svenska. B\u00e5da i mitten av 2010. Nu f\u00f6r tiden redigerar jag mest n\u00e4r jag uppt\u00e4cker d\u00f6da l\u00e4nkar och/eller uppenbara SEO-l\u00e4nkar.</p>\n<p><strong>Stort grattis Wikipedia</strong>! L\u00e5t oss hoppas p\u00e5 25 \u00e5r till, \u00e4ven om kunskap och information inte direkt verkar vara riktigt lika popul\u00e4rt idag som det en g\u00e5ng var.</p>\n<p><em>Spana \u00e4ven in de 100 f\u00f6rsta sidorna som publicerades p\u00e5 Wikipedia.</em></p>\n<p><em>This article, \"Wikipedia fyller 25!\", was first posted on marcusolsson.me.</em></p>",
            "summary": "<p>V\u00e4rldens uppslagverk Wikipedia har precis fyllt 25 \u00e5r!</p>\n<p>F\u00f6r att fira har Wikimedia Foundation (f\u00f6rvaltarna av Wikipedia) publicerat en jubileumssajt med tillbakablickar, information och statistik \u00f6ver de g\u00e5ngna \u00e5ren. V\u00e4l v\u00e4rt en titt.</p>\n<p>Jag sj\u00e4lv uppt\u00e4ckte Wikipedia n\u00e5gon g\u00e5ng under sena h\u00f6gstadiet/b\u00f6rjan av gymnasiet (b\u00f6r ha varit runt 2003). Men vill minnas att kvalit\u00e9n var ganska l\u00e5g och k\u00e4llh\u00e4nvisningarna var sv\u00e5ra att kontrollera \u2013 oftast fick man fortfarande f\u00f6rlita sig p\u00e5 b\u00f6cker genom skolans bibliotek och uppslagsverk.</p>\n<p>Men nu, 2026, \u00e4r Wikipedia min mest bes\u00f6kta webbsida och f\u00f6rmodligen mest anv\u00e4nda iOS-appen (riktigt bra app f\u00f6r \u00f6vrigt) \u2013 har precis som m\u00e5nga andra v\u00e4ldigt l\u00e4tt att halka ner i diverse &quot;rabbit holes&quot; n\u00e4r man har lite d\u00f6dtid.</p>\n<p>Sv\u00e5rt ocks\u00e5 att s\u00e4ga n\u00e4r man gjorde sin f\u00f6rsta &quot;edit&quot;, men min nuvarande anv\u00e4ndare skapade jag 2010, och mina f\u00f6rsta redigeringar var &quot;Landvetter Airport&quot; p\u00e5 engelska Wikipedia och &quot;Java&quot; (programmeringsspr\u00e5k) p\u00e5 svenska. B\u00e5da i mitten av 2010. Nu f\u00f6r tiden redigerar jag mest n\u00e4r jag uppt\u00e4cker d\u00f6da l\u00e4nkar och/eller uppenbara SEO-l\u00e4nkar.</p>\n<p><strong>Stort grattis Wikipedia</strong>! L\u00e5t oss hoppas p\u00e5 25 \u00e5r till, \u00e4ven om kunskap och information inte direkt verkar vara riktigt lika popul\u00e4rt idag som det en g\u00e5ng var.</p>\n<p><em>Spana \u00e4ven in de 100 f\u00f6rsta sidorna som publicerades p\u00e5 Wikipedia.</em></p>\n<p><em>This article, \"Wikipedia fyller 25!\", was first posted on marcusolsson.me.</em></p>",
            "date_published": "2026-01-17T08:46:17+01:00",
            "date_modified": "2026-01-17T08:46:17+01:00",
            "authors": [{ "name": "Marcus Olsson" }],
            "tags": [  ]
        },
        {
            "id": "https://marcusolsson.me/artiklar/orion-10",
            "title": "Orion 1.0",
            "url": "https://marcusolsson.me/artiklar/orion-10",
            "content_html": "<p>Webbl\u00e4saren Orion \u2013 som jag n\u00e4mde i ett tidigare inl\u00e4gg \u2013 \u00e4r nu sl\u00e4ppt i som 1.0.</p>\n<p>Orion \u00e4r en v\u00e4ldigt intressant webbl\u00e4sare, fr\u00e4mst d\u00e5 den satsar p\u00e5 helt r\u00e4tt saker: snabbhet, s\u00e4kerhet och minus all AI-bloat som verkar hitta in \u00f6verallt nuf\u00f6rtiden. Dessutom s\u00e5 har den brett st\u00f6d f\u00f6r extensions/plugins \u2013 i princip alla extensions som du kan k\u00f6ra i Firefox och/eller Chrome och Safari g\u00e5r att installera.</p>\n<p>Byggd p\u00e5 Webkit (likt Safari) tillskillnad ifr\u00e5n Blink som de allra flesta webbl\u00e4sarna anv\u00e4nder (Edge, Chrome och i princip alla dess kloner och &quot;AI webbl\u00e4sare&quot;).</p>\n<p>V\u00e4l v\u00e4rt tiden att ladda ner, installera och testa.</p>\n<p>Jag k\u00f6rde p\u00e5 Orion under ett par veckor tidigare i \u00e5r men blev aldrig riktigt van med de devtools:en som ervbjuds i Webkit (k\u00f6rt p\u00e5 Firefox, och nu p\u00e5 sistone LibreWolf de senaste fyra \u00e5ren).</p>\n<p>Det enda egentliga som h\u00e5ller webbl\u00e4saren tillbaka just nu \u00e4r att den \u00e4r closed source \u2013 f\u00f6r de som detta \u00e4r ett hinder f\u00f6r rekommenderar jag LibreWolf eller att k\u00f6ra Webkit direkt (vill \u00e4ven egentligen rekommendera Chromium, men \u00e4r sv\u00e5rt i dagsl\u00e4get d\u00e5 Google l\u00e4gger trackers \u00e4ven i open source-varianten.)</p>\n<p>\u2013</p>\n<p>L\u00e4s mer p\u00e5 orionbrowser.com och p\u00e5 deras blogg.</p>\n<p><em>This article, \"Orion 1.0\", was first posted on marcusolsson.me.</em></p>",
            "summary": "<p>Webbl\u00e4saren Orion \u2013 som jag n\u00e4mde i ett tidigare inl\u00e4gg \u2013 \u00e4r nu sl\u00e4ppt i som 1.0.</p>\n<p>Orion \u00e4r en v\u00e4ldigt intressant webbl\u00e4sare, fr\u00e4mst d\u00e5 den satsar p\u00e5 helt r\u00e4tt saker: snabbhet, s\u00e4kerhet och minus all AI-bloat som verkar hitta in \u00f6verallt nuf\u00f6rtiden. Dessutom s\u00e5 har den brett st\u00f6d f\u00f6r extensions/plugins \u2013 i princip alla extensions som du kan k\u00f6ra i Firefox och/eller Chrome och Safari g\u00e5r att installera.</p>\n<p>Byggd p\u00e5 Webkit (likt Safari) tillskillnad ifr\u00e5n Blink som de allra flesta webbl\u00e4sarna anv\u00e4nder (Edge, Chrome och i princip alla dess kloner och &quot;AI webbl\u00e4sare&quot;).</p>\n<p>V\u00e4l v\u00e4rt tiden att ladda ner, installera och testa.</p>\n<p>Jag k\u00f6rde p\u00e5 Orion under ett par veckor tidigare i \u00e5r men blev aldrig riktigt van med de devtools:en som ervbjuds i Webkit (k\u00f6rt p\u00e5 Firefox, och nu p\u00e5 sistone LibreWolf de senaste fyra \u00e5ren).</p>\n<p>Det enda egentliga som h\u00e5ller webbl\u00e4saren tillbaka just nu \u00e4r att den \u00e4r closed source \u2013 f\u00f6r de som detta \u00e4r ett hinder f\u00f6r rekommenderar jag LibreWolf eller att k\u00f6ra Webkit direkt (vill \u00e4ven egentligen rekommendera Chromium, men \u00e4r sv\u00e5rt i dagsl\u00e4get d\u00e5 Google l\u00e4gger trackers \u00e4ven i open source-varianten.)</p>\n<p>\u2013</p>\n<p>L\u00e4s mer p\u00e5 orionbrowser.com och p\u00e5 deras blogg.</p>\n<p><em>This article, \"Orion 1.0\", was first posted on marcusolsson.me.</em></p>",
            "date_published": "2025-11-26T22:27:02+01:00",
            "date_modified": "2025-11-26T22:27:02+01:00",
            "authors": [{ "name": "Marcus Olsson" }],
            "tags": [  ]
        },
        {
            "id": "https://marcusolsson.me/artiklar/personnummerse-v2",
            "title": "personnummer.se v2",
            "url": "https://marcusolsson.me/artiklar/personnummerse-v2",
            "content_html": "<p>F\u00f6r ett par \u00e5r sedan s\u00e5 byggde jag personnummer.se f\u00f6r att fylla ett eget behov jag hade; att validera och generera personnummer att testa applikationer med. Den bygger till viss del p\u00e5 mitt open source paket <code>olssonm/swedish-entity</code>.</p>\n<p>Visar sig att <em>v\u00e4ldigt</em> m\u00e5nga fler hade samma behov, d\u00e5 denna lilla enkla sajt \u00e4r bland mina mest bes\u00f6kta just nu med upp\u00e5t 1000 genererade personnummer per dag.</p>\n<p>Men, vad m\u00e5nga verkar ha missat (trots en liten notis om detta) \u00e4r att den genererade slumpade personnummer \u2013 vilket kan inneb\u00e4ra att personnumret faktiskt tillh\u00f6r verkliga personer.</p>\n<p>Som en l\u00f6sning s\u00e5 finns nu hela Skatteverkets databas \u00f6ver testpersonnummer, personnummer som inte ska finns ute i cirkulation i befolkningen, inladdade och man kan v\u00e4lja dem urval ist\u00e4llet f\u00f6r helt slumpm\u00e4ssiga personnummer. G\u00f6r det hela mycket mer &quot;s\u00e4kert&quot; att anv\u00e4nda.</p>\n<p><em>This article, \"personnummer.se v2\", was first posted on marcusolsson.me.</em></p>",
            "summary": "<p>F\u00f6r ett par \u00e5r sedan s\u00e5 byggde jag personnummer.se f\u00f6r att fylla ett eget behov jag hade; att validera och generera personnummer att testa applikationer med. Den bygger till viss del p\u00e5 mitt open source paket <code>olssonm/swedish-entity</code>.</p>\n<p>Visar sig att <em>v\u00e4ldigt</em> m\u00e5nga fler hade samma behov, d\u00e5 denna lilla enkla sajt \u00e4r bland mina mest bes\u00f6kta just nu med upp\u00e5t 1000 genererade personnummer per dag.</p>\n<p>Men, vad m\u00e5nga verkar ha missat (trots en liten notis om detta) \u00e4r att den genererade slumpade personnummer \u2013 vilket kan inneb\u00e4ra att personnumret faktiskt tillh\u00f6r verkliga personer.</p>\n<p>Som en l\u00f6sning s\u00e5 finns nu hela Skatteverkets databas \u00f6ver testpersonnummer, personnummer som inte ska finns ute i cirkulation i befolkningen, inladdade och man kan v\u00e4lja dem urval ist\u00e4llet f\u00f6r helt slumpm\u00e4ssiga personnummer. G\u00f6r det hela mycket mer &quot;s\u00e4kert&quot; att anv\u00e4nda.</p>\n<p><em>This article, \"personnummer.se v2\", was first posted on marcusolsson.me.</em></p>",
            "date_published": "2025-10-28T07:52:21+01:00",
            "date_modified": "2025-10-28T07:52:21+01:00",
            "authors": [{ "name": "Marcus Olsson" }],
            "tags": [  ]
        },
        {
            "id": "https://marcusolsson.me/artiklar/nya-laravel-forge-ar-har",
            "title": "Nya Laravel Forge är här!",
            "url": "https://marcusolsson.me/artiklar/nya-laravel-forge-ar-har",
            "content_html": "<p>Efter 11 \u00e5r (!) har Laravel Forge f\u00e5tt sig en ordentligt uppgradering \u2013 b\u00e5de n\u00e4r det kommer till gr\u00e4nssnitt och funktionalitet.</p>\n<p>Samtidigt s\u00e5 har de lanserat &quot;Laravel VPS&quot;, deras egna alternativ till externa VPS-l\u00f6sningar.</p>\n<h2>Forge</h2>\n<p>I v\u00e5ras s\u00e5 sl\u00e4pptes Laravels egna &quot;Managed Cloud&quot;-l\u00f6sning &quot;Laravel Cloud&quot; som snabbt har blivit v\u00e4ldigt popul\u00e4rt f\u00f6r dem som inte vill hantera servrar utan endast \u00e4r ute efter att snabbt publicera sina appar.</p>\n<p>M\u00e5nga var d\u00e5 lite oroliga \u00f6ver att Forge kanske skulle falla lite i skymundan.</p>\n<p>Visade sig att man inte alls beh\u00f6vde vara orolig. Nu har de anpassat samma designspr\u00e5k som de anv\u00e4nde f\u00f6r Laravel Cloud till Laravel Forge \u2013 vilket \u00e4r en massiv f\u00f6rb\u00e4ttring fr\u00e5n det tidigare gr\u00e4nssnittet. Allting \u00e4r betydligt mer \u00f6verblickbart och tydligare \u2013 \u00e4ven om det efter 11 \u00e5r p\u00e5 den gamla plattformen tar en stund att hitta r\u00e4tt. <code>CMD+K</code> finns numera dock f\u00f6r att hj\u00e4lpa en.</p>\n<p><img src=\"https://cdn.marcusolsson.me/media/2025/10/laravel-forge-2025.jpg\" alt=\"Laravel Forge 2025\" /></p>\n<p>Bland de nya funktionerna \u00e4r att \u00e4ntligen ing\u00e5r &quot;zero downtime deployments&quot; direkt i Forge, ist\u00e4llet f\u00f6r att man beh\u00f6ver g\u00e5 via Envoyer likt tidigare. Detta kommer att spara otroligt mycket tid, huvudv\u00e4rk och pengar f\u00f6r framtida sajter (OBS \u2013 &quot;ZDD&quot; erbjuds endast nya sajter konfigurerade via Forge, ej bak\u00e5tkompatibelt).</p>\n<p>Forge \u00e4r fortsatt extremt prisv\u00e4rt och effektivt om man jobbar med servrar f\u00f6r flera projekt.</p>\n<h2>Laravel VPS</h2>\n<p>Laravel erbjuder numera en VPS direkt genom dem (l\u00e4ser man det finstilta s\u00e5 ser man dock att detta \u00e4r genom DigitalOcean).</p>\n<p>Kanske inget m\u00e4rkv\u00e4rdigt med detta egentligen mer \u00e4n att de erbjuder extrem snabb setup/provision. Runt 10 sekunder tar det att skapa och s\u00e4tta upp servern. Rimligt prissatt likas\u00e5.</p>\n<p>I slut\u00e4ndan kanske mest smidigt f\u00f6r dem som inte vill mecka med externa leverant\u00f6rer som AWS, DigitalOcean eller annan tredjepartsl\u00f6sning och hantera sina kostnader direkt via Forge.</p>\n<p>\u2013</p>\n<p>Forge har genom \u00e5ren varit ett av de viktigaste verktygen i mitt arbete \u2013 i alla fall det som har sparat mest tid per krona spenderat. Jag \u00e4r v\u00e4ldigt glad att se att Laravel-teamet forts\u00e4tter att satsa p\u00e5 Forge dess anv\u00e4ndare.</p>\n<p><em>Allt nytt kring Forge och Laravel VPS kan du l\u00e4sa direkt p\u00e5 Laravels officiella blogg.</em></p>\n<p><em>This article, \"Nya Laravel Forge \u00e4r h\u00e4r!\", was first posted on marcusolsson.me.</em></p>",
            "summary": "<p>Efter 11 \u00e5r (!) har Laravel Forge f\u00e5tt sig en ordentligt uppgradering \u2013 b\u00e5de n\u00e4r det kommer till gr\u00e4nssnitt och funktionalitet.</p>\n<p>Samtidigt s\u00e5 har de lanserat &quot;Laravel VPS&quot;, deras egna alternativ till externa VPS-l\u00f6sningar.</p>\n<h2>Forge</h2>\n<p>I v\u00e5ras s\u00e5 sl\u00e4pptes Laravels egna &quot;Managed Cloud&quot;-l\u00f6sning &quot;Laravel Cloud&quot; som snabbt har blivit v\u00e4ldigt popul\u00e4rt f\u00f6r dem som inte vill hantera servrar utan endast \u00e4r ute efter att snabbt publicera sina appar.</p>\n<p>M\u00e5nga var d\u00e5 lite oroliga \u00f6ver att Forge kanske skulle falla lite i skymundan.</p>\n<p>Visade sig att man inte alls beh\u00f6vde vara orolig. Nu har de anpassat samma designspr\u00e5k som de anv\u00e4nde f\u00f6r Laravel Cloud till Laravel Forge \u2013 vilket \u00e4r en massiv f\u00f6rb\u00e4ttring fr\u00e5n det tidigare gr\u00e4nssnittet. Allting \u00e4r betydligt mer \u00f6verblickbart och tydligare \u2013 \u00e4ven om det efter 11 \u00e5r p\u00e5 den gamla plattformen tar en stund att hitta r\u00e4tt. <code>CMD+K</code> finns numera dock f\u00f6r att hj\u00e4lpa en.</p>\n<p><img src=\"https://cdn.marcusolsson.me/media/2025/10/laravel-forge-2025.jpg\" alt=\"Laravel Forge 2025\" /></p>\n<p>Bland de nya funktionerna \u00e4r att \u00e4ntligen ing\u00e5r &quot;zero downtime deployments&quot; direkt i Forge, ist\u00e4llet f\u00f6r att man beh\u00f6ver g\u00e5 via Envoyer likt tidigare. Detta kommer att spara otroligt mycket tid, huvudv\u00e4rk och pengar f\u00f6r framtida sajter (OBS \u2013 &quot;ZDD&quot; erbjuds endast nya sajter konfigurerade via Forge, ej bak\u00e5tkompatibelt).</p>\n<p>Forge \u00e4r fortsatt extremt prisv\u00e4rt och effektivt om man jobbar med servrar f\u00f6r flera projekt.</p>\n<h2>Laravel VPS</h2>\n<p>Laravel erbjuder numera en VPS direkt genom dem (l\u00e4ser man det finstilta s\u00e5 ser man dock att detta \u00e4r genom DigitalOcean).</p>\n<p>Kanske inget m\u00e4rkv\u00e4rdigt med detta egentligen mer \u00e4n att de erbjuder extrem snabb setup/provision. Runt 10 sekunder tar det att skapa och s\u00e4tta upp servern. Rimligt prissatt likas\u00e5.</p>\n<p>I slut\u00e4ndan kanske mest smidigt f\u00f6r dem som inte vill mecka med externa leverant\u00f6rer som AWS, DigitalOcean eller annan tredjepartsl\u00f6sning och hantera sina kostnader direkt via Forge.</p>\n<p>\u2013</p>\n<p>Forge har genom \u00e5ren varit ett av de viktigaste verktygen i mitt arbete \u2013 i alla fall det som har sparat mest tid per krona spenderat. Jag \u00e4r v\u00e4ldigt glad att se att Laravel-teamet forts\u00e4tter att satsa p\u00e5 Forge dess anv\u00e4ndare.</p>\n<p><em>Allt nytt kring Forge och Laravel VPS kan du l\u00e4sa direkt p\u00e5 Laravels officiella blogg.</em></p>\n<p><em>This article, \"Nya Laravel Forge \u00e4r h\u00e4r!\", was first posted on marcusolsson.me.</em></p>",
            "date_published": "2025-10-05T15:02:02+02:00",
            "date_modified": "2025-10-05T15:02:02+02:00",
            "authors": [{ "name": "Marcus Olsson" }],
            "tags": [  ]
        },
        {
            "id": "https://marcusolsson.me/artiklar/att-ta-mc-korkort",
            "title": "Att ta MC-körkort",
            "url": "https://marcusolsson.me/artiklar/att-ta-mc-korkort",
            "content_html": "<p>Ett litet annorlunda inl\u00e4gg h\u00e4r p\u00e5 marcusolsson.me \u2013 men t\u00e4nker \u00e4nd\u00e5 att m\u00e5lgruppen kanske tr\u00e4ffar n\u00e5gorlunda; IT-konsult p\u00e5 30+ som har g\u00e5tt och funderat p\u00e5 att \u00e4ntligen skaffa det d\u00e4r MC-k\u00f6rkortet (eller A-k\u00f6rkort som det egentligen heter).</p>\n<p>Hittade sj\u00e4lv inte heller s\u00e5 mycket info kring uppk\u00f6rningar i Bor\u00e5s, s\u00e5 t\u00e4nkte att det h\u00e4r inl\u00e4gget kanske \u00e4r till nytta f\u00f6r n\u00e5gon annan.</p>\n<p>I mitt eget fall har jag g\u00e5tt och funderat p\u00e5 A-k\u00f6rkort till och fr\u00e5n sedan 20-\u00e5rs\u00e5ldern (d\u00e5 A2-k\u00f6rkort), men i \u00e5r fanns \u00e4ntligen luckan i schemat och utrymme i budgeten f\u00f6r att faktiskt ta tag i det.</p>\n<p>P\u00e5 knappt tv\u00e5 m\u00e5nader gick jag fr\u00e5n att i princip aldrig ha k\u00f6rt n\u00e5got motordrivet p\u00e5 tv\u00e5 hjul till att klara uppk\u00f6rningen. B\u00f6rjade k\u00f6ra i b\u00f6rjan av augusti och hade uppk\u00f6rning i slutet av september.</p>\n<h2>Moment</h2>\n<p>De grundl\u00e4ggande delarna f\u00f6r ett A-k\u00f6rkort \u00e4r egentligen likadant som att ta B-k\u00f6rkort (d.v.s. f\u00f6r personbil); man beh\u00f6ver skaffa ett l\u00e4mplighetsintyg, genomf\u00f6ra riskutbildningarna (&quot;1&quot; och &quot;2&quot;) sedan klara teoriprov samt uppk\u00f6rningen.</p>\n<h2>Utbildning och k\u00f6rskola</h2>\n<p>Utbildningen f\u00f6r MC kan skilja sig markant ifr\u00e5n den f\u00f6r personbil dock \u2013 de allra flesta som tar A-k\u00f6rkort har redan k\u00f6rkort f\u00f6r personbil, s\u00e5 fokusen ligger i princip helt och h\u00e5llet p\u00e5 att klara uppk\u00f6rningen och vad som skiljer mellan en motorcykel och bil. Inte s\u00e5 mycket fokus vid individuella sm\u00e5moment som med bil.</p>\n<p>Uppk\u00f6rningen f\u00f6r MC \u00e4r n\u00e4mligen ganska annorlunda \u00e4n den f\u00f6r personbil, innan du ens f\u00e5r k\u00f6ra i trafik p\u00e5 beh\u00f6ver du demonstrera flera moment p\u00e5 en man\u00f6verbana:</p>\n<ul>\n<li>K\u00f6rning i krypfart p\u00e5 l\u00e5gfartsbana</li>\n<li>Undanman\u00f6ver p\u00e5 h\u00f6gfartsbana</li>\n<li>Kraftig inbromsning till stillast\u00e5ende fr\u00e5n 70 och 90km/h</li>\n</ul>\n<p>N\u00e4stan halva utbildningstiden gick \u00e5t till att tr\u00e4na de delarna s\u00e5 att de satt s\u00e5 gott som prickfritt.</p>\n<p>K\u00e4nner man n\u00e5gon med MC som kan t\u00e4nka sig vara handledare s\u00e5 \u00e4r det v\u00e4rdefullt, s\u00e4rskilt f\u00f6r att f\u00e5 in mer timmar p\u00e5 motorcykeln och f\u00e5 erfarenhet i trafik. Samtidigt s\u00e5 har man sett och h\u00f6rt folk som har blivit l\u00e4rda  fel (vissa moment, regler och rekommendationer har \u00e4ven \u00e4ndrats de senaste 10-20 \u00e5ren) \u2013 s\u00e5 ett par lektioner p\u00e5 k\u00f6rskola \u00e4r att rekommendera starkt i alla fall.</p>\n<p>Jag sj\u00e4lv hade dessv\u00e4rre inte alls tillg\u00e5ng till privat handledare, s\u00e5 jag fick k\u00f6ra uteslutande via k\u00f6rskolan vilket s\u00e5klart kostar lite extra. Men funkade \u00e4nd\u00e5 bra \u2013 de vet dessutom exakt vad provf\u00f6r\u00e4ttaren \u00e4r ute efter och hur nuvarande rekommendationer ser ut.</p>\n<p>14 lektioner + en extra teknik-/man\u00f6verkurs tog jag. En MC-lektion \u00e4r som regel 80 minuter, s\u00e5 totalt 20h (+2h kurs) p\u00e5 motorcykel innan uppk\u00f6rning. Om man har tillg\u00e5ng till privat handledare s\u00e5 skulle jag n\u00e4stan rekommendera att satsa p\u00e5 det dubbla i alla fall f\u00f6r att vara \u00e4n mer s\u00e4ker i sadeln.</p>\n<p>Mina l\u00e4rare sade efter ~12 lektioner att jag var redo f\u00f6r uppk\u00f6rning, men jag bokade d\u00e4refter in n\u00e5gon extra p\u00e5 man\u00f6verbanan och stadstrafik f\u00f6r att vara p\u00e5 den s\u00e4kra sidan d\u00e5 jag \u00e4nd\u00e5 hade tiden.</p>\n<h2>Teori och uppk\u00f6rning</h2>\n<h3>Teori</h3>\n<p>Teoriprovet ska inte vara n\u00e5gra st\u00f6rre problem om man redan har B-k\u00f6rkort. Jag rekommenderar att man skaffar en teoriapp (sj\u00e4lv anv\u00e4nde jag &quot;iK\u00f6rkort MC&quot;, mycket bra) och l\u00e4sa igenom p\u00e4rm till p\u00e4rm 2-3 ggr och sedan k\u00f6ra testproven ett dussintal g\u00e5nger.</p>\n<p>Teoriprovet f\u00f6r MC \u00e4r n\u00e4stan identiskt som f\u00f6r personbil, d\u00e4r kanske 5-10 fr\u00e5gor \u00e4r mer MC-specifika (fr\u00e4mst kring placering, s\u00e4kerhet, sj\u00e4lva maskinen och klassificeringen av motorcyklar).</p>\n<h3>Uppk\u00f6rning</h3>\n<p>Jag k\u00f6rde upp i Bor\u00e5s, d\u00e4r f\u00f6rsta momenten \u2013 man\u00f6verbanan \u2013 ligger ute vid Viareds flygplats (fr.o.m. 2026 kommer det att vara vid Ryssn\u00e4s). Vi var en liten grupp p\u00e5 endast tre personer som samlades p\u00e5 morgonen d\u00e4r k\u00f6rskolan erbj\u00f6d lite uppv\u00e4rmning strax innan vilket \u00e4r att rekommendera s\u00e5 att man inte kommer in helt &quot;kall&quot;.</p>\n<p>D\u00e4refter anl\u00e4nde provf\u00f6r\u00e4ttaren fr\u00e5n Trafikverket som gick igenom de olika momenten och hur dagen skulle se ut. Han var tydlig med att han inte sl\u00e4ppte ut n\u00e5gon i trafiken som inte klarade man\u00f6verbanan, vid sm\u00e5 fel s\u00e5 skulle man bli erbjuden max ett extra f\u00f6rs\u00f6k per moment. Han sade \u00e4ven att fuskande med hastighet (t.ex. att k\u00f6ra 45 ist\u00e4llet f\u00f6r 50km/h p\u00e5 h\u00f6gfartsbanan skulle resultera i ett nytt f\u00f6rs\u00f6k).</p>\n<p>Jag var sist ut i gruppen. Trots nerver lyckades jag klara samtliga delar utan n\u00e5gra direkta konstigheter. Var kanske lite wobblig p\u00e5 l\u00e5gfartsbanan d\u00e5 jag \u00f6verdrev hastigheten och endast h\u00f6ll ca. 4km/h som jag lyckades r\u00e4dda upp med kopplingen.</p>\n<p>Samtliga i gruppen blev klara f\u00f6r trafik efter man\u00f6verbanan vilket var kul att se.</p>\n<p>D\u00e5 jag hade k\u00f6rt sist och redan satt p\u00e5 motorcykeln s\u00e5 fick jag k\u00f6ra f\u00f6rst i trafik och utgick d\u00e4rmed ifr\u00e5n Viared, i annat fall \u00e4r det ifr\u00e5n Trafikverkets nya lokaler i Druvefors som g\u00e4ller.</p>\n<p>F\u00f6r de som k\u00e4nner till Bor\u00e5s; jag fick k\u00f6ra igenom industriomr\u00e5det Viared, landsv\u00e4g (Funningev\u00e4gen ut mot Bosn\u00e4s och tillbaka), p\u00e5 och avfarter p\u00e5 Rv27 (Trafikplats Osdal), t\u00e4tortsk\u00f6rning fr\u00e4mst p\u00e5 G\u00f6ta (via Varbergsv\u00e4gen), lite filbyten och &quot;destinationsplanering&quot; vid Brodalsmotet (Gina Tricot-huset/Makrillen) och d\u00e4refter tillbaka till Trafikverket p\u00e5 Druvefors. Totalt strax \u00f6ver 30 minuter.</p>\n<p>Ett tag p\u00e5 G\u00f6ta k\u00f6rde vi h\u00f6gersv\u00e4ngar runt Bredalsgatan-G\u00f6tagatan-Alvestagatan 2-3ggr vilket jag tyckte var lite skumt, men f\u00f6rstod att jag f\u00f6rmodligen hade gjort n\u00e5got misstag som han ville dubbelkolla \u2013 s\u00e5 jag var extra noggrann med d\u00f6da vinkeln \u00f6ver cykelbanan, inbromsning (fram + bakbroms), placeringen och bromsberedskap vid utfarterna. Efter avslutat uppk\u00f6rning bekr\u00e4ftade han att han tyckte jag hade slarvat med h\u00f6gerplacering vid korsning i f\u00f6rsta varvet \u2013 och d\u00e4rf\u00f6r hade vi k\u00f6rt dem ett par g\u00e5nger till d\u00e4r han s\u00e5g att jag r\u00e4ttade till det.</p>\n<p>Annat s\u00e5 tyckte han att det s\u00e5g v\u00e4ldigt bra ut och meddelade att han markerar k\u00f6rprovet som godk\u00e4nt. Fem minuter senare fick jag resultatet via mail.</p>\n<h4>Uppk\u00f6rningstips</h4>\n<p>Inga direkta nya moment ska dyka upp p\u00e5 uppk\u00f6rningen om man har tr\u00e4nat/tr\u00e4nats ordentligt. Utan var fokuserad, var lugn och se det som en vanlig k\u00f6rlektion d\u00e4r du ska visa upp allt du har l\u00e4rt dig.</p>\n<ul>\n<li>Bromsberedskap! Dolda utfarter \u00e4r en potentiell livsfara, visa att du \u00e4r beredd. Likadant i korsningar med h\u00f6gerregel, lys h\u00e4r g\u00e4rna upp bromshjuset (utan kraftfull inbromsning s\u00e5klart) f\u00f6r att p\u00e5minna bakomliggande bilar.</li>\n<li>Anv\u00e4nd alltid b\u00e5de fram- och bakbroms.</li>\n<li>Landsv\u00e4g; h\u00e5ll l\u00e5ngt till h\u00f6ger i dolda kurvor. N\u00e5got till h\u00f6ger i backkr\u00f6n. Vid fri sikt, sk\u00e4r linjer n\u00e5got.</li>\n<li>I trafik, placering; vid korsning <em>utan</em> f\u00e4rdriktningsmarkeringar h\u00e5ll l\u00e5ngt till h\u00f6ger/v\u00e4nster vid h\u00f6ger- och v\u00e4nstersv\u00e4ng. (H\u00e4r g\u00e5r ju \u00e5sikterna is\u00e4r n\u00e5got, men \u00e4r vad de l\u00e4r ut och vill se i Bor\u00e5s i alla fall.) I annat fall \u00e4r k\u00f6rf\u00e4ltet ditt \u2013 g\u00f6r dig &quot;stor&quot;.</li>\n<li>Gl\u00f6m inte att st\u00e4nga av blinkers!</li>\n<li>Det vanliga; \u00f6verdriv backspegelkontroll, check av d\u00f6da vinkeln o.s.v.</li>\n</ul>\n<p>Provf\u00f6r\u00e4ttaren var ocks\u00e5 v\u00e4ldigt tydlig med att han inte ville se n\u00e5gon &quot;mes\u00e5kning&quot;, utan att han beh\u00f6ver se hur man k\u00f6r &quot;p\u00e5 riktigt&quot;. Ordentliga accelerationer vid fri sikt och v\u00e4g. Man ska k\u00f6ra defensivt, men f\u00f6r l\u00e5ga hastigheter och \u00f6verdriven f\u00f6rsiktighet ser inte bra ut och ger ett os\u00e4kert intryck vilket kan vara orsak f\u00f6r kuggning.</p>\n<p>Till sist, var \u00f6dmjuk och k\u00e4nn till dina egna begr\u00e4nsningar. L\u00e4ser man forum och annat om uppk\u00f6rningen f\u00e5r man l\u00e4tt intrycket att v\u00e4rldens b\u00e4sta MC-f\u00f6rare blir kuggade till h\u00f6ger och v\u00e4nster. Det sker f\u00f6rmodligen extremt s\u00e4llan. Blir man kuggad s\u00e5 har man f\u00f6rmodligen gjort ett allvarligt fel eller har tillr\u00e4ckligt m\u00e5nga sm\u00e5brister att man helt enkelt inte \u00e4r en s\u00e4ker f\u00f6rare, antingen f\u00f6r sig sj\u00e4lv eller andra. Ta en extra lektion och be l\u00e4raren vara kritisk s\u00e5 att du f\u00e5r chansen att r\u00e4tta till eventuella brister.</p>\n<p>Trafikverket (tillsammans med STR) har en v\u00e4ldigt bra sida kring vad provf\u00f6r\u00e4ttaren tittar p\u00e5 och hur man kan identifiera sina egna brister.</p>\n<h2>Kostnad</h2>\n<p>Att ta MC-kort \u00e4r dyrt, s\u00e5 enkelt \u00e4r det. Om man k\u00f6r \u00e4ven privat s\u00e5 kommer man s\u00e5klart ner i pris f\u00f6r lektionerna, men man beh\u00f6ver \u00e4nd\u00e5 vara beredd p\u00e5 att betala en hel del. I mitt fall delade jag upp kostnaderna i tre kategorier; obligatoriska delar, k\u00f6rlektioner och &quot;\u00f6vrigt&quot;.</p>\n<h3>Obligatoriska delar</h3>\n<p>Dessa kommer man inte undan; utan detta \u00e4r f\u00f6r Trafikverkets avgifter samt de obligatoriska riskutbildningarna (d\u00e4r priset kan variera kraftigt mellan de olika k\u00f6rskolorna).</p>\n<table>\n    <tr>\n        <td><strong>Moment</strong></td>\n        <td><strong>Kostnad</strong></td>\n    </tr>\n    <tr>\n        <td>\n            Synunders\u00f6kning\n        </td>\n        <td>\n            400kr\n        </td>\n    </tr>\n    <tr>\n        <td>\n            Risk 1\n        </td>\n        <td>\n            900kr\n        </td>\n    </tr>\n    <tr>\n        <td>\n            Risk 2\n        </td>\n        <td>\n            3 200kr\n        </td>\n    </tr>\n    <tr>\n        <td>\n            Fotografering (Tfv)\n        </td>\n        <td>\n            120kr\n        </td>\n    </tr>\n    <tr>\n        <td>\n            Teoriprov (Tfv)\n        </td>\n        <td>\n            420kr\n        </td>\n    </tr>\n    <tr>\n        <td>\n            K\u00f6rprov (Tfv)\n        </td>\n        <td>\n            2 000kr\n        </td>\n    </tr>\n    <tr>\n        <td>\n            Tillverkning k\u00f6rkort (Tfv)\n        </td>\n        <td>\n            375kr\n        </td>\n    </tr>\n    <tr>\n        <td>\n            <strong>Totalt</strong>\n        </td>\n        <td>\n            <strong>7 415kr</strong>\n        </td>\n    </tr>\n</table>\n<p>S\u00e5 k\u00f6r du helt privat, beh\u00f6ver inte hyra motorcykel eller k\u00f6pa utrustning och klarar k\u00f6rprovet p\u00e5 f\u00f6rsta f\u00f6rs\u00f6ket s\u00e5 kan du i b\u00e4sta fall komma undan med blott 7\u00a0415kr.</p>\n<h3>K\u00f6rlektioner</h3>\n<p>Antalet k\u00f6rlektioner varierar s\u00e5klart kraftigt fr\u00e5n person till person; finns de som bara tar n\u00e5gon eller n\u00e5gra. Men jag tr\u00e4ffade en p\u00e5 riskutbildningen som hade n\u00e4rmare 30 lektioner genomf\u00f6rda och/eller bokade. I mitt fall:</p>\n<table>\n    <tr>\n        <td><strong>Moment</strong></td>\n        <td><strong>Kostnad</strong></td>\n    </tr>\n    <tr>\n        <td>\n            K\u00f6rlektion 14st \u00e1 1480kr\n        </td>\n        <td>\n            20 720kr\n        </td>\n    </tr>\n    <tr>\n        <td>\n            Man\u00f6verkurs (V\u00e5rg\u00e5rda)\n        </td>\n        <td>\n            1 800kr\n        </td>\n    </tr>\n    <tr>\n        <td>\n            <strong>Totalt</strong>\n        </td>\n        <td>\n            <strong>22 520kr</strong>\n        </td>\n    </tr>\n</table>\n<h3>\u00d6vrigt</h3>\n<p>Denna kategori kanske inte till\u00e4mpas f\u00f6r alla beroende p\u00e5 vilka f\u00f6ruts\u00e4ttningar man har. K\u00f6r man t.ex. via k\u00f6rskola s\u00e5 finns n\u00e4stan all utrustning att l\u00e5na, men rekommenderar \u00e4nd\u00e5 att k\u00f6pa den sj\u00e4lv om man har m\u00f6jlighet \u2013 dels s\u00e5 k\u00e4nns det b\u00e4ttre n\u00e4r allt sitter &quot;r\u00e4tt&quot; och man slipper anv\u00e4nda en hj\u00e4lm som har anv\u00e4nds av 3-4 andra personer den dagen i 30 graders v\u00e4rme... Blir l\u00e4ttare att fokusera p\u00e5 r\u00e4tt saker helt enkelt.</p>\n<table>\n    <tr>\n        <td><strong>Moment</strong></td>\n        <td><strong>Kostnad</strong></td>\n    </tr>\n    <tr>\n        <td>\n            MC-utrustning\n        </td>\n        <td>\n            12 900kr\n        </td>\n    </tr>\n    <tr>\n        <td>\n            Teorimaterial (appar + bok)\n        </td>\n        <td>\n            1 000kr\n        </td>\n    </tr>\n    <tr>\n        <td>\n            Hyra av MC vid uppk\u00f6rning\n        </td>\n        <td>\n            1 800kr\n        </td>\n    </tr>\n    <tr>\n        <td>\n            <strong>Totalt</strong>\n        </td>\n        <td>\n            <strong>15 700kr</strong>\n        </td>\n    </tr>\n</table>\n<p>Man kan realistiskt f\u00f6rmodligen komma undan med ~7-8000kr f\u00f6r utrustningen. Men man vill \u00e4nd\u00e5 ha n\u00e5got som man kan k\u00f6ra med i b\u00e5de varmt och svalare v\u00e4der \u2013 och att den har r\u00e4tt skyddsklassning s\u00e5klart. \u00c4r man \u00e4nd\u00e5 inst\u00e4lld p\u00e5 att ta kortet s\u00e5 k\u00f6p ocks\u00e5 en kvalit\u00e9tshj\u00e4lm direkt \u2013 sitter b\u00e4ttre, \u00e4r tystare och har ofta b\u00e4ttre alternativ f\u00f6r framtida uppgraderingar (visir, intercom o.s.v.).</p>\n<p>Totalt pris f\u00f6r mitt k\u00f6rkort inkl. skyddsutrustning blev allts\u00e5 45\u00a0635kr. Vilket s\u00e5klart \u00e4r en hutl\u00f6s summa f\u00f6r de flesta. L\u00e4gg d\u00e4rtill eventuell f\u00f6rlorad l\u00f6n f\u00f6r kurser och prov o.s.v. s\u00e5 \u00e4r det fullt f\u00f6rst\u00e5eligt varf\u00f6r A-k\u00f6rkort \u00e4r och f\u00f6rblir en dr\u00f6m f\u00f6r m\u00e5nga.</p>\n<p>V\u00e4rt att till\u00e4gga dock \u00e4r att man knappst beh\u00f6ver g\u00f6ra det i s\u00e5 snabbt tempo; m\u00e5nga k\u00f6r n\u00e5gon lektion och g\u00f6r Risk 1 p\u00e5 h\u00f6sten, och sedan tar resten p\u00e5 v\u00e5ren.</p>\n<h1>Summering</h1>\n<p>\u00c4r det v\u00e4rt det d\u00e5? Det kan endast en sj\u00e4lv svara p\u00e5!</p>\n<p>I mitt fall s\u00e5 har det verkligen varit det; \u00e4ntligen s\u00e5 beh\u00f6ver jag inte fundera mer p\u00e5 detta efter alla \u00e5r. En ny f\u00e4rdighet att checka av.</p>\n<p>Man har ocks\u00e5 f\u00e5tt tr\u00e4ffa nya intressanta m\u00e4nniskor och man har f\u00e5tt sig en tankest\u00e4llare kring olika delar av trafiken som f\u00f6rmodligen \u00e4ven har gjort en till en b\u00e4ttre och s\u00e4krare bilf\u00f6rare. Inte minst s\u00e5 har det varit roligt (om \u00e4n lite stressigt och nerv\u00f6st emellan\u00e5t)!</p>\n<p>Ett sista tips om detta \u00e4r n\u00e5got du verkligen \u00e4r intresserad av; boka i tid! V\u00e4ldigt ont om utbildnings- och uppk\u00f6rningstider. Bokade i mars/april och de hade de precis en enda ledig uppk\u00f6rningstid bland s\u00e4songens sista veckor i september med start f\u00f6r \u00f6vningsk\u00f6rning i augusti.</p>\n<p>Nu blir det till att budgetera f\u00f6r ink\u00f6p av en egen motorcykel inf\u00f6r kommande s\u00e4song \u2013 f\u00f6rmodligen n\u00e5gon av de popul\u00e4ra mellanklassarna som f\u00f6rsta modell (st\u00e5r mellan CB750, MT-07/XSR 700 eller kanske en GSX-8?)</p>\n<p><strong>Ses p\u00e5 v\u00e4garna \u2013 k\u00f6r s\u00e4kert!</strong></p>\n<p><em>This article, \"Att ta MC-k\u00f6rkort\", was first posted on marcusolsson.me.</em></p>",
            "summary": "<p>Ett litet annorlunda inl\u00e4gg h\u00e4r p\u00e5 marcusolsson.me \u2013 men t\u00e4nker \u00e4nd\u00e5 att m\u00e5lgruppen kanske tr\u00e4ffar n\u00e5gorlunda; IT-konsult p\u00e5 30+ som har g\u00e5tt och funderat p\u00e5 att \u00e4ntligen skaffa det d\u00e4r MC-k\u00f6rkortet (eller A-k\u00f6rkort som det egentligen heter).</p>\n<p>Hittade sj\u00e4lv inte heller s\u00e5 mycket info kring uppk\u00f6rningar i Bor\u00e5s, s\u00e5 t\u00e4nkte att det h\u00e4r inl\u00e4gget kanske \u00e4r till nytta f\u00f6r n\u00e5gon annan.</p>\n<p>I mitt eget fall har jag g\u00e5tt och funderat p\u00e5 A-k\u00f6rkort till och fr\u00e5n sedan 20-\u00e5rs\u00e5ldern (d\u00e5 A2-k\u00f6rkort), men i \u00e5r fanns \u00e4ntligen luckan i schemat och utrymme i budgeten f\u00f6r att faktiskt ta tag i det.</p>\n<p>P\u00e5 knappt tv\u00e5 m\u00e5nader gick jag fr\u00e5n att i princip aldrig ha k\u00f6rt n\u00e5got motordrivet p\u00e5 tv\u00e5 hjul till att klara uppk\u00f6rningen. B\u00f6rjade k\u00f6ra i b\u00f6rjan av augusti och hade uppk\u00f6rning i slutet av september.</p>\n<h2>Moment</h2>\n<p>De grundl\u00e4ggande delarna f\u00f6r ett A-k\u00f6rkort \u00e4r egentligen likadant som att ta B-k\u00f6rkort (d.v.s. f\u00f6r personbil); man beh\u00f6ver skaffa ett l\u00e4mplighetsintyg, genomf\u00f6ra riskutbildningarna (&quot;1&quot; och &quot;2&quot;) sedan klara teoriprov samt uppk\u00f6rningen.</p>\n<h2>Utbildning och k\u00f6rskola</h2>\n<p>Utbildningen f\u00f6r MC kan skilja sig markant ifr\u00e5n den f\u00f6r personbil dock \u2013 de allra flesta som tar A-k\u00f6rkort har redan k\u00f6rkort f\u00f6r personbil, s\u00e5 fokusen ligger i princip helt och h\u00e5llet p\u00e5 att klara uppk\u00f6rningen och vad som skiljer mellan en motorcykel och bil. Inte s\u00e5 mycket fokus vid individuella sm\u00e5moment som med bil.</p>\n<p>Uppk\u00f6rningen f\u00f6r MC \u00e4r n\u00e4mligen ganska annorlunda \u00e4n den f\u00f6r personbil, innan du ens f\u00e5r k\u00f6ra i trafik p\u00e5 beh\u00f6ver du demonstrera flera moment p\u00e5 en man\u00f6verbana:</p>\n<ul>\n<li>K\u00f6rning i krypfart p\u00e5 l\u00e5gfartsbana</li>\n<li>Undanman\u00f6ver p\u00e5 h\u00f6gfartsbana</li>\n<li>Kraftig inbromsning till stillast\u00e5ende fr\u00e5n 70 och 90km/h</li>\n</ul>\n<p>N\u00e4stan halva utbildningstiden gick \u00e5t till att tr\u00e4na de delarna s\u00e5 att de satt s\u00e5 gott som prickfritt.</p>\n<p>K\u00e4nner man n\u00e5gon med MC som kan t\u00e4nka sig vara handledare s\u00e5 \u00e4r det v\u00e4rdefullt, s\u00e4rskilt f\u00f6r att f\u00e5 in mer timmar p\u00e5 motorcykeln och f\u00e5 erfarenhet i trafik. Samtidigt s\u00e5 har man sett och h\u00f6rt folk som har blivit l\u00e4rda  fel (vissa moment, regler och rekommendationer har \u00e4ven \u00e4ndrats de senaste 10-20 \u00e5ren) \u2013 s\u00e5 ett par lektioner p\u00e5 k\u00f6rskola \u00e4r att rekommendera starkt i alla fall.</p>\n<p>Jag sj\u00e4lv hade dessv\u00e4rre inte alls tillg\u00e5ng till privat handledare, s\u00e5 jag fick k\u00f6ra uteslutande via k\u00f6rskolan vilket s\u00e5klart kostar lite extra. Men funkade \u00e4nd\u00e5 bra \u2013 de vet dessutom exakt vad provf\u00f6r\u00e4ttaren \u00e4r ute efter och hur nuvarande rekommendationer ser ut.</p>\n<p>14 lektioner + en extra teknik-/man\u00f6verkurs tog jag. En MC-lektion \u00e4r som regel 80 minuter, s\u00e5 totalt 20h (+2h kurs) p\u00e5 motorcykel innan uppk\u00f6rning. Om man har tillg\u00e5ng till privat handledare s\u00e5 skulle jag n\u00e4stan rekommendera att satsa p\u00e5 det dubbla i alla fall f\u00f6r att vara \u00e4n mer s\u00e4ker i sadeln.</p>\n<p>Mina l\u00e4rare sade efter ~12 lektioner att jag var redo f\u00f6r uppk\u00f6rning, men jag bokade d\u00e4refter in n\u00e5gon extra p\u00e5 man\u00f6verbanan och stadstrafik f\u00f6r att vara p\u00e5 den s\u00e4kra sidan d\u00e5 jag \u00e4nd\u00e5 hade tiden.</p>\n<h2>Teori och uppk\u00f6rning</h2>\n<h3>Teori</h3>\n<p>Teoriprovet ska inte vara n\u00e5gra st\u00f6rre problem om man redan har B-k\u00f6rkort. Jag rekommenderar att man skaffar en teoriapp (sj\u00e4lv anv\u00e4nde jag &quot;iK\u00f6rkort MC&quot;, mycket bra) och l\u00e4sa igenom p\u00e4rm till p\u00e4rm 2-3 ggr och sedan k\u00f6ra testproven ett dussintal g\u00e5nger.</p>\n<p>Teoriprovet f\u00f6r MC \u00e4r n\u00e4stan identiskt som f\u00f6r personbil, d\u00e4r kanske 5-10 fr\u00e5gor \u00e4r mer MC-specifika (fr\u00e4mst kring placering, s\u00e4kerhet, sj\u00e4lva maskinen och klassificeringen av motorcyklar).</p>\n<h3>Uppk\u00f6rning</h3>\n<p>Jag k\u00f6rde upp i Bor\u00e5s, d\u00e4r f\u00f6rsta momenten \u2013 man\u00f6verbanan \u2013 ligger ute vid Viareds flygplats (fr.o.m. 2026 kommer det att vara vid Ryssn\u00e4s). Vi var en liten grupp p\u00e5 endast tre personer som samlades p\u00e5 morgonen d\u00e4r k\u00f6rskolan erbj\u00f6d lite uppv\u00e4rmning strax innan vilket \u00e4r att rekommendera s\u00e5 att man inte kommer in helt &quot;kall&quot;.</p>\n<p>D\u00e4refter anl\u00e4nde provf\u00f6r\u00e4ttaren fr\u00e5n Trafikverket som gick igenom de olika momenten och hur dagen skulle se ut. Han var tydlig med att han inte sl\u00e4ppte ut n\u00e5gon i trafiken som inte klarade man\u00f6verbanan, vid sm\u00e5 fel s\u00e5 skulle man bli erbjuden max ett extra f\u00f6rs\u00f6k per moment. Han sade \u00e4ven att fuskande med hastighet (t.ex. att k\u00f6ra 45 ist\u00e4llet f\u00f6r 50km/h p\u00e5 h\u00f6gfartsbanan skulle resultera i ett nytt f\u00f6rs\u00f6k).</p>\n<p>Jag var sist ut i gruppen. Trots nerver lyckades jag klara samtliga delar utan n\u00e5gra direkta konstigheter. Var kanske lite wobblig p\u00e5 l\u00e5gfartsbanan d\u00e5 jag \u00f6verdrev hastigheten och endast h\u00f6ll ca. 4km/h som jag lyckades r\u00e4dda upp med kopplingen.</p>\n<p>Samtliga i gruppen blev klara f\u00f6r trafik efter man\u00f6verbanan vilket var kul att se.</p>\n<p>D\u00e5 jag hade k\u00f6rt sist och redan satt p\u00e5 motorcykeln s\u00e5 fick jag k\u00f6ra f\u00f6rst i trafik och utgick d\u00e4rmed ifr\u00e5n Viared, i annat fall \u00e4r det ifr\u00e5n Trafikverkets nya lokaler i Druvefors som g\u00e4ller.</p>\n<p>F\u00f6r de som k\u00e4nner till Bor\u00e5s; jag fick k\u00f6ra igenom industriomr\u00e5det Viared, landsv\u00e4g (Funningev\u00e4gen ut mot Bosn\u00e4s och tillbaka), p\u00e5 och avfarter p\u00e5 Rv27 (Trafikplats Osdal), t\u00e4tortsk\u00f6rning fr\u00e4mst p\u00e5 G\u00f6ta (via Varbergsv\u00e4gen), lite filbyten och &quot;destinationsplanering&quot; vid Brodalsmotet (Gina Tricot-huset/Makrillen) och d\u00e4refter tillbaka till Trafikverket p\u00e5 Druvefors. Totalt strax \u00f6ver 30 minuter.</p>\n<p>Ett tag p\u00e5 G\u00f6ta k\u00f6rde vi h\u00f6gersv\u00e4ngar runt Bredalsgatan-G\u00f6tagatan-Alvestagatan 2-3ggr vilket jag tyckte var lite skumt, men f\u00f6rstod att jag f\u00f6rmodligen hade gjort n\u00e5got misstag som han ville dubbelkolla \u2013 s\u00e5 jag var extra noggrann med d\u00f6da vinkeln \u00f6ver cykelbanan, inbromsning (fram + bakbroms), placeringen och bromsberedskap vid utfarterna. Efter avslutat uppk\u00f6rning bekr\u00e4ftade han att han tyckte jag hade slarvat med h\u00f6gerplacering vid korsning i f\u00f6rsta varvet \u2013 och d\u00e4rf\u00f6r hade vi k\u00f6rt dem ett par g\u00e5nger till d\u00e4r han s\u00e5g att jag r\u00e4ttade till det.</p>\n<p>Annat s\u00e5 tyckte han att det s\u00e5g v\u00e4ldigt bra ut och meddelade att han markerar k\u00f6rprovet som godk\u00e4nt. Fem minuter senare fick jag resultatet via mail.</p>\n<h4>Uppk\u00f6rningstips</h4>\n<p>Inga direkta nya moment ska dyka upp p\u00e5 uppk\u00f6rningen om man har tr\u00e4nat/tr\u00e4nats ordentligt. Utan var fokuserad, var lugn och se det som en vanlig k\u00f6rlektion d\u00e4r du ska visa upp allt du har l\u00e4rt dig.</p>\n<ul>\n<li>Bromsberedskap! Dolda utfarter \u00e4r en potentiell livsfara, visa att du \u00e4r beredd. Likadant i korsningar med h\u00f6gerregel, lys h\u00e4r g\u00e4rna upp bromshjuset (utan kraftfull inbromsning s\u00e5klart) f\u00f6r att p\u00e5minna bakomliggande bilar.</li>\n<li>Anv\u00e4nd alltid b\u00e5de fram- och bakbroms.</li>\n<li>Landsv\u00e4g; h\u00e5ll l\u00e5ngt till h\u00f6ger i dolda kurvor. N\u00e5got till h\u00f6ger i backkr\u00f6n. Vid fri sikt, sk\u00e4r linjer n\u00e5got.</li>\n<li>I trafik, placering; vid korsning <em>utan</em> f\u00e4rdriktningsmarkeringar h\u00e5ll l\u00e5ngt till h\u00f6ger/v\u00e4nster vid h\u00f6ger- och v\u00e4nstersv\u00e4ng. (H\u00e4r g\u00e5r ju \u00e5sikterna is\u00e4r n\u00e5got, men \u00e4r vad de l\u00e4r ut och vill se i Bor\u00e5s i alla fall.) I annat fall \u00e4r k\u00f6rf\u00e4ltet ditt \u2013 g\u00f6r dig &quot;stor&quot;.</li>\n<li>Gl\u00f6m inte att st\u00e4nga av blinkers!</li>\n<li>Det vanliga; \u00f6verdriv backspegelkontroll, check av d\u00f6da vinkeln o.s.v.</li>\n</ul>\n<p>Provf\u00f6r\u00e4ttaren var ocks\u00e5 v\u00e4ldigt tydlig med att han inte ville se n\u00e5gon &quot;mes\u00e5kning&quot;, utan att han beh\u00f6ver se hur man k\u00f6r &quot;p\u00e5 riktigt&quot;. Ordentliga accelerationer vid fri sikt och v\u00e4g. Man ska k\u00f6ra defensivt, men f\u00f6r l\u00e5ga hastigheter och \u00f6verdriven f\u00f6rsiktighet ser inte bra ut och ger ett os\u00e4kert intryck vilket kan vara orsak f\u00f6r kuggning.</p>\n<p>Till sist, var \u00f6dmjuk och k\u00e4nn till dina egna begr\u00e4nsningar. L\u00e4ser man forum och annat om uppk\u00f6rningen f\u00e5r man l\u00e4tt intrycket att v\u00e4rldens b\u00e4sta MC-f\u00f6rare blir kuggade till h\u00f6ger och v\u00e4nster. Det sker f\u00f6rmodligen extremt s\u00e4llan. Blir man kuggad s\u00e5 har man f\u00f6rmodligen gjort ett allvarligt fel eller har tillr\u00e4ckligt m\u00e5nga sm\u00e5brister att man helt enkelt inte \u00e4r en s\u00e4ker f\u00f6rare, antingen f\u00f6r sig sj\u00e4lv eller andra. Ta en extra lektion och be l\u00e4raren vara kritisk s\u00e5 att du f\u00e5r chansen att r\u00e4tta till eventuella brister.</p>\n<p>Trafikverket (tillsammans med STR) har en v\u00e4ldigt bra sida kring vad provf\u00f6r\u00e4ttaren tittar p\u00e5 och hur man kan identifiera sina egna brister.</p>\n<h2>Kostnad</h2>\n<p>Att ta MC-kort \u00e4r dyrt, s\u00e5 enkelt \u00e4r det. Om man k\u00f6r \u00e4ven privat s\u00e5 kommer man s\u00e5klart ner i pris f\u00f6r lektionerna, men man beh\u00f6ver \u00e4nd\u00e5 vara beredd p\u00e5 att betala en hel del. I mitt fall delade jag upp kostnaderna i tre kategorier; obligatoriska delar, k\u00f6rlektioner och &quot;\u00f6vrigt&quot;.</p>\n<h3>Obligatoriska delar</h3>\n<p>Dessa kommer man inte undan; utan detta \u00e4r f\u00f6r Trafikverkets avgifter samt de obligatoriska riskutbildningarna (d\u00e4r priset kan variera kraftigt mellan de olika k\u00f6rskolorna).</p>\n<table>\n    <tr>\n        <td><strong>Moment</strong></td>\n        <td><strong>Kostnad</strong></td>\n    </tr>\n    <tr>\n        <td>\n            Synunders\u00f6kning\n        </td>\n        <td>\n            400kr\n        </td>\n    </tr>\n    <tr>\n        <td>\n            Risk 1\n        </td>\n        <td>\n            900kr\n        </td>\n    </tr>\n    <tr>\n        <td>\n            Risk 2\n        </td>\n        <td>\n            3 200kr\n        </td>\n    </tr>\n    <tr>\n        <td>\n            Fotografering (Tfv)\n        </td>\n        <td>\n            120kr\n        </td>\n    </tr>\n    <tr>\n        <td>\n            Teoriprov (Tfv)\n        </td>\n        <td>\n            420kr\n        </td>\n    </tr>\n    <tr>\n        <td>\n            K\u00f6rprov (Tfv)\n        </td>\n        <td>\n            2 000kr\n        </td>\n    </tr>\n    <tr>\n        <td>\n            Tillverkning k\u00f6rkort (Tfv)\n        </td>\n        <td>\n            375kr\n        </td>\n    </tr>\n    <tr>\n        <td>\n            <strong>Totalt</strong>\n        </td>\n        <td>\n            <strong>7 415kr</strong>\n        </td>\n    </tr>\n</table>\n<p>S\u00e5 k\u00f6r du helt privat, beh\u00f6ver inte hyra motorcykel eller k\u00f6pa utrustning och klarar k\u00f6rprovet p\u00e5 f\u00f6rsta f\u00f6rs\u00f6ket s\u00e5 kan du i b\u00e4sta fall komma undan med blott 7\u00a0415kr.</p>\n<h3>K\u00f6rlektioner</h3>\n<p>Antalet k\u00f6rlektioner varierar s\u00e5klart kraftigt fr\u00e5n person till person; finns de som bara tar n\u00e5gon eller n\u00e5gra. Men jag tr\u00e4ffade en p\u00e5 riskutbildningen som hade n\u00e4rmare 30 lektioner genomf\u00f6rda och/eller bokade. I mitt fall:</p>\n<table>\n    <tr>\n        <td><strong>Moment</strong></td>\n        <td><strong>Kostnad</strong></td>\n    </tr>\n    <tr>\n        <td>\n            K\u00f6rlektion 14st \u00e1 1480kr\n        </td>\n        <td>\n            20 720kr\n        </td>\n    </tr>\n    <tr>\n        <td>\n            Man\u00f6verkurs (V\u00e5rg\u00e5rda)\n        </td>\n        <td>\n            1 800kr\n        </td>\n    </tr>\n    <tr>\n        <td>\n            <strong>Totalt</strong>\n        </td>\n        <td>\n            <strong>22 520kr</strong>\n        </td>\n    </tr>\n</table>\n<h3>\u00d6vrigt</h3>\n<p>Denna kategori kanske inte till\u00e4mpas f\u00f6r alla beroende p\u00e5 vilka f\u00f6ruts\u00e4ttningar man har. K\u00f6r man t.ex. via k\u00f6rskola s\u00e5 finns n\u00e4stan all utrustning att l\u00e5na, men rekommenderar \u00e4nd\u00e5 att k\u00f6pa den sj\u00e4lv om man har m\u00f6jlighet \u2013 dels s\u00e5 k\u00e4nns det b\u00e4ttre n\u00e4r allt sitter &quot;r\u00e4tt&quot; och man slipper anv\u00e4nda en hj\u00e4lm som har anv\u00e4nds av 3-4 andra personer den dagen i 30 graders v\u00e4rme... Blir l\u00e4ttare att fokusera p\u00e5 r\u00e4tt saker helt enkelt.</p>\n<table>\n    <tr>\n        <td><strong>Moment</strong></td>\n        <td><strong>Kostnad</strong></td>\n    </tr>\n    <tr>\n        <td>\n            MC-utrustning\n        </td>\n        <td>\n            12 900kr\n        </td>\n    </tr>\n    <tr>\n        <td>\n            Teorimaterial (appar + bok)\n        </td>\n        <td>\n            1 000kr\n        </td>\n    </tr>\n    <tr>\n        <td>\n            Hyra av MC vid uppk\u00f6rning\n        </td>\n        <td>\n            1 800kr\n        </td>\n    </tr>\n    <tr>\n        <td>\n            <strong>Totalt</strong>\n        </td>\n        <td>\n            <strong>15 700kr</strong>\n        </td>\n    </tr>\n</table>\n<p>Man kan realistiskt f\u00f6rmodligen komma undan med ~7-8000kr f\u00f6r utrustningen. Men man vill \u00e4nd\u00e5 ha n\u00e5got som man kan k\u00f6ra med i b\u00e5de varmt och svalare v\u00e4der \u2013 och att den har r\u00e4tt skyddsklassning s\u00e5klart. \u00c4r man \u00e4nd\u00e5 inst\u00e4lld p\u00e5 att ta kortet s\u00e5 k\u00f6p ocks\u00e5 en kvalit\u00e9tshj\u00e4lm direkt \u2013 sitter b\u00e4ttre, \u00e4r tystare och har ofta b\u00e4ttre alternativ f\u00f6r framtida uppgraderingar (visir, intercom o.s.v.).</p>\n<p>Totalt pris f\u00f6r mitt k\u00f6rkort inkl. skyddsutrustning blev allts\u00e5 45\u00a0635kr. Vilket s\u00e5klart \u00e4r en hutl\u00f6s summa f\u00f6r de flesta. L\u00e4gg d\u00e4rtill eventuell f\u00f6rlorad l\u00f6n f\u00f6r kurser och prov o.s.v. s\u00e5 \u00e4r det fullt f\u00f6rst\u00e5eligt varf\u00f6r A-k\u00f6rkort \u00e4r och f\u00f6rblir en dr\u00f6m f\u00f6r m\u00e5nga.</p>\n<p>V\u00e4rt att till\u00e4gga dock \u00e4r att man knappst beh\u00f6ver g\u00f6ra det i s\u00e5 snabbt tempo; m\u00e5nga k\u00f6r n\u00e5gon lektion och g\u00f6r Risk 1 p\u00e5 h\u00f6sten, och sedan tar resten p\u00e5 v\u00e5ren.</p>\n<h1>Summering</h1>\n<p>\u00c4r det v\u00e4rt det d\u00e5? Det kan endast en sj\u00e4lv svara p\u00e5!</p>\n<p>I mitt fall s\u00e5 har det verkligen varit det; \u00e4ntligen s\u00e5 beh\u00f6ver jag inte fundera mer p\u00e5 detta efter alla \u00e5r. En ny f\u00e4rdighet att checka av.</p>\n<p>Man har ocks\u00e5 f\u00e5tt tr\u00e4ffa nya intressanta m\u00e4nniskor och man har f\u00e5tt sig en tankest\u00e4llare kring olika delar av trafiken som f\u00f6rmodligen \u00e4ven har gjort en till en b\u00e4ttre och s\u00e4krare bilf\u00f6rare. Inte minst s\u00e5 har det varit roligt (om \u00e4n lite stressigt och nerv\u00f6st emellan\u00e5t)!</p>\n<p>Ett sista tips om detta \u00e4r n\u00e5got du verkligen \u00e4r intresserad av; boka i tid! V\u00e4ldigt ont om utbildnings- och uppk\u00f6rningstider. Bokade i mars/april och de hade de precis en enda ledig uppk\u00f6rningstid bland s\u00e4songens sista veckor i september med start f\u00f6r \u00f6vningsk\u00f6rning i augusti.</p>\n<p>Nu blir det till att budgetera f\u00f6r ink\u00f6p av en egen motorcykel inf\u00f6r kommande s\u00e4song \u2013 f\u00f6rmodligen n\u00e5gon av de popul\u00e4ra mellanklassarna som f\u00f6rsta modell (st\u00e5r mellan CB750, MT-07/XSR 700 eller kanske en GSX-8?)</p>\n<p><strong>Ses p\u00e5 v\u00e4garna \u2013 k\u00f6r s\u00e4kert!</strong></p>\n<p><em>This article, \"Att ta MC-k\u00f6rkort\", was first posted on marcusolsson.me.</em></p>",
            "date_published": "2025-09-23T20:30:11+02:00",
            "date_modified": "2025-09-23T20:30:11+02:00",
            "authors": [{ "name": "Marcus Olsson" }],
            "tags": [  ]
        },
        {
            "id": "https://marcusolsson.me/artiklar/google-vi-forstor-inte-sokresultaten",
            "title": "Google: vi förstör inte sökresultaten",
            "url": "https://marcusolsson.me/artiklar/google-vi-forstor-inte-sokresultaten",
            "content_html": "<p>Som bekant s\u00e5 presenterar Google numera v\u00e4rdel\u00f6sa AI-svar p\u00e5 en s\u00f6kning, som ofta \u00e4r direkt felaktiga och med tvivelaktiga k\u00e4llor. Detta efter att i ett halvt decennium redan ha f\u00f6rs\u00e4mrat s\u00f6kresultaten genom att bel\u00f6na SEO-stuffing, annonser och irrelevanta sajter i s\u00f6kresultaten.</p>\n<p>Efter flera unders\u00f6kningar och analyser den senaste tiden1 som pekar p\u00e5 att AI-svaren ger en s\u00e4mre CTR (click through rate) till faktiskt relevanta webbplatser sl\u00e5r Google nu ifr\u00e5n sig2 \u2013 och ist\u00e4llet h\u00e4vdar att AI ist\u00e4llet faktiskt leder till mer trafik och &quot;higher quality clicks&quot;.</p>\n<p>Google kanske menar att det leder till fler klick, bara inte genom Google utan genom alternativ s\u00e5 som DuckDuckGo?</p>\n<p>\u2013</p>\n<p>Anekdotisk bevis, ja visst, men mina egna sajter har sett en stagnering av trafik fr\u00e5n Google (och i vissa fall ett tapp) \u00f6ver en 24-m\u00e5naders period. Medan trafik fr\u00e5n t.ex. DuckDuckGo och Bing har g\u00e5tt upp flera 100% (f\u00f6rvisso fr\u00e5n v\u00e4ldigt sm\u00e5 volymer f\u00f6r tv\u00e5 \u00e5r sedan). Men, utav n\u00e5gon anledning f\u00e5r en av mina andra bloggar (olssonbygger.se) v\u00e4ldigt mycket trafik fr\u00e5n ChatGPT, m\u00e5nga som bygger altaner med hj\u00e4lp av en chatbot?</p>\n<p>Googles index \u00e4r fortfarande b\u00e4st i mitt tycke n\u00e4r det kommer till nischade \u00e4mnen och om man orkar scrolla f\u00f6rbi annonser, AI-svar och Reddit-inl\u00e4gg. Men annars s\u00e5 \u00e4r DuckDuckGo en betydligt b\u00e4ttre anv\u00e4ndarupplevelse som fortfarande visar det man vill ha; relevanta s\u00f6kresultat \u2013 dessutom utan att s\u00e4lja all ens information. Bytte f\u00f6r \u00f6ver ett \u00e5r sedan och kan r\u00e4kna p\u00e5 en hand hur m\u00e5nga g\u00e5nger i m\u00e5naden jag anv\u00e4nder Google.</p>\n<div role=\"doc-endnotes\"><ol><li id=\"fn:1\" role=\"doc-endnote\"><p>Ars Technica: Surprising no one, new research says AI Overviews cause massive drop in search clicks&nbsp;\u21a9</p></li>\n<li id=\"fn:2\" role=\"doc-endnote\"><p>Google Blog: AI in Search is driving more queries and higher quality clicks&nbsp;\u21a9</p></li></ol></div>\n<p><em>This article, \"Google: vi f\u00f6rst\u00f6r inte s\u00f6kresultaten\", was first posted on marcusolsson.me.</em></p>",
            "summary": "<p>Som bekant s\u00e5 presenterar Google numera v\u00e4rdel\u00f6sa AI-svar p\u00e5 en s\u00f6kning, som ofta \u00e4r direkt felaktiga och med tvivelaktiga k\u00e4llor. Detta efter att i ett halvt decennium redan ha f\u00f6rs\u00e4mrat s\u00f6kresultaten genom att bel\u00f6na SEO-stuffing, annonser och irrelevanta sajter i s\u00f6kresultaten.</p>\n<p>Efter flera unders\u00f6kningar och analyser den senaste tiden1 som pekar p\u00e5 att AI-svaren ger en s\u00e4mre CTR (click through rate) till faktiskt relevanta webbplatser sl\u00e5r Google nu ifr\u00e5n sig2 \u2013 och ist\u00e4llet h\u00e4vdar att AI ist\u00e4llet faktiskt leder till mer trafik och &quot;higher quality clicks&quot;.</p>\n<p>Google kanske menar att det leder till fler klick, bara inte genom Google utan genom alternativ s\u00e5 som DuckDuckGo?</p>\n<p>\u2013</p>\n<p>Anekdotisk bevis, ja visst, men mina egna sajter har sett en stagnering av trafik fr\u00e5n Google (och i vissa fall ett tapp) \u00f6ver en 24-m\u00e5naders period. Medan trafik fr\u00e5n t.ex. DuckDuckGo och Bing har g\u00e5tt upp flera 100% (f\u00f6rvisso fr\u00e5n v\u00e4ldigt sm\u00e5 volymer f\u00f6r tv\u00e5 \u00e5r sedan). Men, utav n\u00e5gon anledning f\u00e5r en av mina andra bloggar (olssonbygger.se) v\u00e4ldigt mycket trafik fr\u00e5n ChatGPT, m\u00e5nga som bygger altaner med hj\u00e4lp av en chatbot?</p>\n<p>Googles index \u00e4r fortfarande b\u00e4st i mitt tycke n\u00e4r det kommer till nischade \u00e4mnen och om man orkar scrolla f\u00f6rbi annonser, AI-svar och Reddit-inl\u00e4gg. Men annars s\u00e5 \u00e4r DuckDuckGo en betydligt b\u00e4ttre anv\u00e4ndarupplevelse som fortfarande visar det man vill ha; relevanta s\u00f6kresultat \u2013 dessutom utan att s\u00e4lja all ens information. Bytte f\u00f6r \u00f6ver ett \u00e5r sedan och kan r\u00e4kna p\u00e5 en hand hur m\u00e5nga g\u00e5nger i m\u00e5naden jag anv\u00e4nder Google.</p>\n<div role=\"doc-endnotes\"><ol><li id=\"fn:1\" role=\"doc-endnote\"><p>Ars Technica: Surprising no one, new research says AI Overviews cause massive drop in search clicks&nbsp;\u21a9</p></li>\n<li id=\"fn:2\" role=\"doc-endnote\"><p>Google Blog: AI in Search is driving more queries and higher quality clicks&nbsp;\u21a9</p></li></ol></div>\n<p><em>This article, \"Google: vi f\u00f6rst\u00f6r inte s\u00f6kresultaten\", was first posted on marcusolsson.me.</em></p>",
            "date_published": "2025-08-07T13:29:09+02:00",
            "date_modified": "2025-08-07T13:29:09+02:00",
            "authors": [{ "name": "Marcus Olsson" }],
            "tags": [  ]
        },
        {
            "id": "https://marcusolsson.me/artiklar/min-webbplats-har-blivit-stulen",
            "title": "Min webbplats har blivit stulen",
            "url": "https://marcusolsson.me/artiklar/min-webbplats-har-blivit-stulen",
            "content_html": "<p>Under alla \u00e5r som jag har jobbat som frilansande webbutvecklare och skrivit f\u00f6r webben i 15+ \u00e5r har man r\u00e5kat ut f\u00f6r plagiering b\u00e5de en och tv\u00e5 g\u00e5nger. Jag har r\u00e5kat ut f\u00f6r b\u00e5de webbyr\u00e5er som har stulit artiklar, konkurrerande frilansare som har kopierat f\u00f6retagsbeskrivning (och f\u00f6rs\u00f6kt kopiera f\u00f6retagsnamn!) Men f\u00f6r n\u00e5gra dagar sedan fick jag tips om det v\u00e4rsta hittills.</p>\n<p>En konkurrerande webbutvecklare som har stulit all design och text fr\u00e5n min webbplats. Visst att &quot;Imitation is the sincerest form of flattery&quot; och allt det d\u00e4r, men att titulera sig sj\u00e4lv som webbutvecklare/-designer och sedan sj\u00e4lva n\u00e5got som n\u00e5gon annan har lagt tid och energi p\u00e5 att skapa \u00e4r mest pinsamt och ganska sorgligt.</p>\n<p><strong>Startsida</strong></p>\n<p><img src=\"https://cdn.marcusolsson.me/media/2025/05/1-orginal.png\" alt=\"Startsida original\" />\n<img src=\"https://cdn.marcusolsson.me/media/2025/05/1-plagiat.jpg\" alt=\"Startsida plagiat\" /></p>\n<p><strong>Tj\u00e4nsteutbud</strong></p>\n<p><img src=\"https://cdn.marcusolsson.me/media/2025/05/2-orginal.png\" alt=\"Tj\u00e4nsteutbud original\" />\n<img src=\"https://cdn.marcusolsson.me/media/2025/05/2-plagiat.png\" alt=\"Tj\u00e4nsteutbud plagiat\" /></p>\n<p><strong>Kontaktsida</strong></p>\n<p><img src=\"https://cdn.marcusolsson.me/media/2025/05/3-orginal.png\" alt=\"Kontaktsida original\" />\n<img src=\"https://cdn.marcusolsson.me/media/2025/05/3-plagiat.png\" alt=\"Kontaktsida plagiat\" /></p>\n<p>T.o.m. id\u00e9n till favicon:en \u00e4r kopierad...!?</p>\n<p><img src=\"https://cdn.marcusolsson.me/media/2025/05/favicon.jpg\" alt=\"Plagierad favicon\" /></p>\n<p>F\u00e5r v\u00e4l ge lite cred till att den som har kopierat har uppdaterat designen n\u00e5got (har sj\u00e4lv inte uppdaterat p\u00e5 snart 3+ \u00e5r). Men det som \u00e4r mest st\u00f6rande \u00e4r \u00e4nd\u00e5 texten, d\u00e5 detta \u00e4r min personliga text som jag har skrivit och uppdaterat \u00e5r efter \u00e5r, tycker att det \u00e4r ganska of\u00f6rsvarbart att stj\u00e4la den rakt av.</p>\n<p>Men vad ska man g\u00f6ra d\u00e5? I teorin kan jag ju st\u00e4mma i domstol d\u00e5 all originel text \u00e4r upphovsr\u00e4ttsskyddad i Sverige. Men s\u00e5 l\u00e5ngt ska det f\u00f6rhoppningsvis inte g\u00e5, ist\u00e4llet pr\u00f6vade jag att h\u00f6ra av mig till f\u00f6r\u00f6varen och hoppas p\u00e5 att han v\u00e4ljer att plocka ner det och skriver ihop n\u00e5got eget ist\u00e4llet. F\u00e5r se om han v\u00e4ljer att lyssna.</p>\n<p>V\u00e4ldigt tr\u00e5kigt \u00e4r det i alla fall. Uppdatering kommer n\u00e4r n\u00e5got nytt sker.</p>\n<p><strong>Uppdaterat:</strong> Den andra parten har plockat ner webbplatsen och bett om urs\u00e4kt \u2013 s\u00e5 detta \u00e4r \u00f6verspelat.</p>\n<p><em>This article, \"Min webbplats har blivit stulen\", was first posted on marcusolsson.me.</em></p>",
            "summary": "<p>Under alla \u00e5r som jag har jobbat som frilansande webbutvecklare och skrivit f\u00f6r webben i 15+ \u00e5r har man r\u00e5kat ut f\u00f6r plagiering b\u00e5de en och tv\u00e5 g\u00e5nger. Jag har r\u00e5kat ut f\u00f6r b\u00e5de webbyr\u00e5er som har stulit artiklar, konkurrerande frilansare som har kopierat f\u00f6retagsbeskrivning (och f\u00f6rs\u00f6kt kopiera f\u00f6retagsnamn!) Men f\u00f6r n\u00e5gra dagar sedan fick jag tips om det v\u00e4rsta hittills.</p>\n<p>En konkurrerande webbutvecklare som har stulit all design och text fr\u00e5n min webbplats. Visst att &quot;Imitation is the sincerest form of flattery&quot; och allt det d\u00e4r, men att titulera sig sj\u00e4lv som webbutvecklare/-designer och sedan sj\u00e4lva n\u00e5got som n\u00e5gon annan har lagt tid och energi p\u00e5 att skapa \u00e4r mest pinsamt och ganska sorgligt.</p>\n<p><strong>Startsida</strong></p>\n<p><img src=\"https://cdn.marcusolsson.me/media/2025/05/1-orginal.png\" alt=\"Startsida original\" />\n<img src=\"https://cdn.marcusolsson.me/media/2025/05/1-plagiat.jpg\" alt=\"Startsida plagiat\" /></p>\n<p><strong>Tj\u00e4nsteutbud</strong></p>\n<p><img src=\"https://cdn.marcusolsson.me/media/2025/05/2-orginal.png\" alt=\"Tj\u00e4nsteutbud original\" />\n<img src=\"https://cdn.marcusolsson.me/media/2025/05/2-plagiat.png\" alt=\"Tj\u00e4nsteutbud plagiat\" /></p>\n<p><strong>Kontaktsida</strong></p>\n<p><img src=\"https://cdn.marcusolsson.me/media/2025/05/3-orginal.png\" alt=\"Kontaktsida original\" />\n<img src=\"https://cdn.marcusolsson.me/media/2025/05/3-plagiat.png\" alt=\"Kontaktsida plagiat\" /></p>\n<p>T.o.m. id\u00e9n till favicon:en \u00e4r kopierad...!?</p>\n<p><img src=\"https://cdn.marcusolsson.me/media/2025/05/favicon.jpg\" alt=\"Plagierad favicon\" /></p>\n<p>F\u00e5r v\u00e4l ge lite cred till att den som har kopierat har uppdaterat designen n\u00e5got (har sj\u00e4lv inte uppdaterat p\u00e5 snart 3+ \u00e5r). Men det som \u00e4r mest st\u00f6rande \u00e4r \u00e4nd\u00e5 texten, d\u00e5 detta \u00e4r min personliga text som jag har skrivit och uppdaterat \u00e5r efter \u00e5r, tycker att det \u00e4r ganska of\u00f6rsvarbart att stj\u00e4la den rakt av.</p>\n<p>Men vad ska man g\u00f6ra d\u00e5? I teorin kan jag ju st\u00e4mma i domstol d\u00e5 all originel text \u00e4r upphovsr\u00e4ttsskyddad i Sverige. Men s\u00e5 l\u00e5ngt ska det f\u00f6rhoppningsvis inte g\u00e5, ist\u00e4llet pr\u00f6vade jag att h\u00f6ra av mig till f\u00f6r\u00f6varen och hoppas p\u00e5 att han v\u00e4ljer att plocka ner det och skriver ihop n\u00e5got eget ist\u00e4llet. F\u00e5r se om han v\u00e4ljer att lyssna.</p>\n<p>V\u00e4ldigt tr\u00e5kigt \u00e4r det i alla fall. Uppdatering kommer n\u00e4r n\u00e5got nytt sker.</p>\n<p><strong>Uppdaterat:</strong> Den andra parten har plockat ner webbplatsen och bett om urs\u00e4kt \u2013 s\u00e5 detta \u00e4r \u00f6verspelat.</p>\n<p><em>This article, \"Min webbplats har blivit stulen\", was first posted on marcusolsson.me.</em></p>",
            "date_published": "2025-05-05T22:13:00+02:00",
            "date_modified": "2025-05-05T22:13:00+02:00",
            "authors": [{ "name": "Marcus Olsson" }],
            "tags": [  ]
        }        
    ]
}
