Przejdź do treści głównej
Symbol graficzny Komisji Europejskiej
Komisja Europejska

Zatrudnienie i sprawy społeczne

Odpowiedzialność za politykę w dziedzinie zatrudnienia, spraw społecznych i włączenia społecznego ponoszą wspólnie Unia Europejska i jej państwa członkowskie.

Jakie działania podejmuje UE?

Dane liczbowe na temat Europejskiego filaru praw socjalnych

Europejski filar praw socjalnych określa 20 najważniejszych zasad i praw, które pomagają w budowaniu sprawiedliwych i sprawnie funkcjonujących rynków pracy oraz systemów bezpieczeństwa socjalnego. W planie działania dotyczącym Europejskiego filaru praw socjalnych wyznaczono cele społeczne, które UE ma osiągnąć do 2030 r.

Zatrudnienie
co najmniej 78 proc. osób w wieku 20–64 lat w UE powinno mieć zatrudnienie
Szkolenia
co najmniej 60 proc. wszystkich dorosłych w UE powinno co roku uczestniczyć w szkoleniach
Zwalczanie ubóstwa
liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym w UE powinna zmaleć o co najmniej 15 mln.

Obszary działania

Plan na rzecz wysokiej jakości kształcenia, szkolenia i uczenia się przez całe życie

Pomoc w sprawnym wejściu na rynek pracy po zakończeniu edukacji oraz zapobieganie długotrwałemu bezrobociu wśród młodzieży

Dostęp do podstawowych praw, takich jak opieka zdrowotna i edukacja, dla każdego dziecka zagrożonego ubóstwem lub wykluczeniem społecznym

Dostęp do niezbędnych świadczeń publicznej opieki zdrowotnej podczas tymczasowego pobytu w krajach UE, EOG, Szwajcarii lub Wielkiej Brytanii na takich samych zasadach jak dla mieszkańców tych krajów

Główny instrument UE służący inwestowaniu w kapitał ludzki, wspieraniu zatrudnienia, rozwoju umiejętności i integracji społecznej oferujący państwom członkowskim 95,8 mld euro z budżetu UE na lata 2021–2027

Najważniejsze osiągnięcia

  • UE wprowadziła przepisy mające na celu poprawę adekwatności płacy minimalnejpromowanie rokowań zbiorowych. Adekwatna płaca dla wszystkich ludzi oznacza godne życie i sprawiedliwość społeczną.
  • Wprowadziliśmy przepisy mające na celu poprawę warunków pracy osób pracujących za pośrednictwem platform internetowych. Spośród 28 mln osób pracujących za pośrednictwem platform cyfrowych nawet 4,1 mln osób błędnie zaklasyfikowanych jako osoby samozatrudnione może uzyskać status pracownika. Jako pracownicy będą korzystać z praw pracowniczych i socjalnych, w tym z ubezpieczenia zdrowotnego, płatnego urlopu, wsparcia dla bezrobotnych i dostępu do ochrony socjalnej.
  • W UE kobiety otrzymują o 13 proc. mniej niż mężczyźni za wykonywanie tej samej pracy. Wprowadziliśmy przepisy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń, zgodnie z zasadą, że za taką samą pracę należy się taka sama płaca. Firmy zatrudniające ponad 100 pracowników będą musiały publikować informacje na temat różnic w wynagrodzeniach między pracownikami płci żeńskiej i męskiej.
  • Gwarancja dla młodzieży zapewnia młodym ludziom możliwość zatrudnienia, kontynuowania kształcenia, odbycia stażu lub praktyki zawodowej w ciągu czterech miesięcy od uzyskania statusu osoby bezrobotnej lub zakończenia nauki. Od 2013 r. z europejskiej gwarancji dla młodzieży skorzystało już ponad 50 mln osób.
  • Od 2022 r. z tymczasowej ochrony skorzystały ponad 4 mln Ukraińców, co umożliwiło im rozpoczęcie nowego życia w UE i podjęcie pracy.
  • Pakt na rzecz umiejętności, który obowiązuje od 2020 r., zachęca organizacje publiczne i prywatne do współpracy na rzecz podnoszenia kwalifikacji pracowników i przekwalifikowania zawodowego. Do 2024 r. do paktu przystąpiło ponad 2 500 członków, którzy wspólnie wyszkolili ponad 3,5 mln osób.
  • Tylko w latach 2007–2024 z Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników zrealizowano 182 interwencji, w ramach których na pomoc dla ponad 170 tys. osób w 20 krajach UE przeznaczono 700 mln euro.

W centrum uwagi