Advanced


Marketing
Over mezelf




@PeterMinkjan
FacebookPro.nl
Agenda
•   Metrics
•   Page Design
•   Page Promotion
•   Advertising
•   Content strategie
•   Analytics & Tools
•   Q&A
Content analyse
• x



          Metrics
The Metrics




•   Deze metrics zijn te zien in nieuwe FB insights.
•   Switch naar Engelse taal (nog niet beschikbaar in NL).
Fans/Likes




Fans are just your potential audience
Friends of fans




   Waardeloze metric
Reach




Aantal unieke gebruikers (zowel fans als niet-fans) die je hebt bereikt.
Engaged Users
People talking about




Aantal gebruikers die laatste 7 dagen
interactie met pagina hebben gehad
Virality




Reach/Talking about this = Virality
Probleem




“Alles draait om engagement
     maar wat is goed?”
Oplossing = IPM




IPM = Interactions per thousand fans
Voordelen IPM
• 1 simpele metric geeft inzage in
  interactie/engagement
• Periode: 30 dagen i.p.v. 7 dagen
• Vergelijking tussen pagina’s mogelijk
• Van eigen pagina’s score per update en contenttype
• Je hoeft geen dure tool aan te schaffen
IPM per content type




                      Gemiddelde IPM van 100 grootste Nederlandse pagina’s is 2,65
                                                               (periode: oktober 2011)


Bron: http://www.conversocial.com/blog/entry/what-do-your-customers-engage-with-in-facebook-photos-top-the-chart
Facebook marketing voor gevorderden
Hoogste engagement wereldwijd
Hoogste engagement in NL




        IPM = 11,47
Facebook marketing voor gevorderden
Facebook marketing voor gevorderden
Reismagazines
1. Reizen Magazine
2. Columbus
3. National Geographic Traveler
Facebook marketing voor gevorderden
Bier
1. Heineken
2. Grolsch
3. Amstel
Facebook marketing voor gevorderden
“Social media experts”
1. KREM Social
2. Social Embassy
3. Info.nl Social Marketing
Facebook marketing voor gevorderden
Marketingblogs
1. Marketingfacts
2. Dutch Cowboys
3. Frankwatching
Facebook marketing voor gevorderden
Exclusief voor M! Facebook fans



Volledige engagement analyse van alle grote
      Nederlandse Facebook pagina’s.
Nog een reden voor
                            engagement…..




Bron: http://www.bain.com/publications/articles/putting-social-media-to-work.aspx
Verwijzend verkeer




Tip: Maak apart FB segment aan in Google Analytics
Content analyse
• x



        Page Design
Pagina checklist
•   Mooie profielfoto
•   Welkomsttab instellen
•   Relevante andere tabs instellen
•   Info volledig invullen
•   Facebook URL vastleggen
                                    Voorbeeld welkomsttab
•   Fotostrip vullen
•   Meerdere beheerders toevoegen
Niet technisch of geen zin om
        zelf te doen?




   Enkele goede aanbieders van apps
Content analyse
• x



          Page
        Promotion
Page Promotion

        Begin eerst bij je eigen
klanten/collega’s/bekenden voor je gaat
              adverteren.
Waarom zijn mensen fan?

•   Laatste nieuws over merk ontvangen
•   Om korting of freebies te ontvangen
•   Contests & Give aways
•   Om affiniteit met merk te tonen
Like Box op je website
E-mail




Bron: http://www.wisestamp.com/
Facebook marketing voor gevorderden
Facebook marketing voor gevorderden
Maar ook kassabon
Facebook marketing voor gevorderden
Geef fans korting
Geef fans exclusieve content




Bron: www.facebook.com/ClearRiskInc
Die ze nergens anders kunnen
           vinden
Geef een donatie voor een like
Stop Aids Now! &
  Postcodeloterij
Jiba & Pink Ribbon
Wedstrijden & Winacties
• Hou je aan de regels
• Hou de prijs relevant
• Maak deelname
  simpel
• Reserveer budget voor
  promotie
• Zorg voor share
  functionaliteit
Dit mag dus niet
En dit ook niet
Hou de prijs relevant




Tenzij je een Apple dealer bent zijn dat dus geen Ipad’s.
Maak de prijs aansprekend
Content analyse
• x



        Advertising
FB advertising vs. AdWords




       Facebook advertising is geschikt voor user /fan
     acquisition, verhogen awareness & re-engagement.
                       Niet voor sales!
Facebook marketing voor gevorderden
Text/image Ads
Sponsored Stories
Page Post Ad




Zet een page update om in een advertentie. Kan ook worden ingezet om huidige fans op
                   een nieuwe update te wijzen (re-engagement).
Targeting mogelijkheden
            •   Locatie
            •   Leeftijd
            •   Taal
            •   Opleiding
            •   Relatie
            •   Functietitel
            •   Werkgevers
            •   Likes & interesses
            •   Vrienden van bestaande fans
            •   Fans van bepaalde pagina’s
“We charge less, if you
 are more engaging.”
       Tom Elliot, Facebook
Gemiddelde CTR = 0,05%




                                       CTR & CPC zijn gecorreleerd.
                                         Boven de 0,1% is goed.

Bron: http://blogs.webtrends.com/wp-includes/ms-files.php?file=2011/01/webtrends_facebook_advertising_performance.pdf
Ad engagement = CTR




Facebook ads hebben maar een
   levensduur van 48 -96 uur
Test veel afbeeldingen
Welke afbeeldingen werken?

Mooie mensen
(die je aankijken)




 Gekleurde
 randen




 Shocking
Friends of fans

   Sociale context zorgt voor
   hogere CTR.
Werkwijze: Dag 1




• 5 verschillende afbeeldingen
• 1 titel
• 1 tekst
Dag 2




• Pauzeer alle slecht presterende ads (<0,05%)
• Voeg nieuwe titels & teksten toe
Dag 3




• Pauzeer ads met te hoge CPC / te lage CTR
• Zet CPC bod op wat je maximaal wil betalen
Dag 4




• Cyclus begint opnieuw
• Begin een nieuwe campagne met nieuwe afbeeldingen
Nog meer tips
• Begin altijd in een nieuwe campagne
• Gebruik een FB pagina i.p.v. website als landingspagina
• Maak gebruik van de targetingopties
• Gebruik pagina’s als targetingoptie
• Maak gebruik van de sociale context (vrienden van fans)
• Zet sponsored stories in om vrienden van fans te bereiken
• Zet sponsored stories in om engagement onder huidige
  fans te verhogen
• Gebruik Power editor of Adsage of een fancy API tool zodat
  je gemakkelijk veel variaties kan uploaden
Content analyse
• x



         Content
         Strategie
Content strategie


“Wat, wanneer, waarover en
 hoe vaak gaan we updates
         posten?”
Interactie gebeurt in de
                  newsfeed




Bron: http://www.conversocial.com/blog/entry/engage-but-what-does-this-really-mean-and-how-do-you-know-if-youa-re-doing-it
EdgeRank bepaalt inhoud
       newsfeed
EdgeRank formule




Bron: http://www.frankwatching.com/archive/2011/09/01/facebook-edgerank-wat-is-dat-nou-eigenlijk/
Facebook marketing voor gevorderden
Affiniteit
Wat telt allemaal mee:
• Interactie tussen gebruiker en pagina in het
  verleden
• Hoe vaak gebruiker jouw pagina bezoekt
• Hoeveel vrienden ook fan zijn van jouw pagina
• Interactie van vrienden op pagina
Facebook marketing voor gevorderden
Niet alles heeft hetzelfde
             gewicht
• Comments > likes
• Comments & likes van vrienden > comments
  & likes van onbekenden
• Updates met foto & video > updates zonder
  foto & video
• Originele content > gesynchroniseerde
  content
Facebook marketing voor gevorderden
Wanneer posten de meeste
                  pagina’s?




Bron: http://argylesocial.com/landing/social-timing-insights-infographic
Wanneer is engagement het
         hoogst?
Wanneer zijn jouw fans actief?
Hoe vaak moet je posten?




Bronnen: Dan Zarrella & http://mashable.com/2011/10/26/time-facebook-posts/
Mijn advies…..


 Maximaal 2 updates per dag en
probeer ze ook buiten kantoortijd
 en in het weekend te plaatsen.
Facebook marketing voor gevorderden
Facebook marketing voor gevorderden
Te lange updates




      Posts with 80 characters or less in length have
             27% higher engagement rates.
Bron: http://forms.buddymedia.com/rs/buddymedia/images/review-strategies-for-effective-facebook-wall-posts.pdf
Gebruik geen URL shorteners




Engagement rates are 3 times higher for Posts that
            used a full-length URL
Facebook is geen Twitter!



Twitter posts =
geen interactie =
lage EdgeRank =
klein bereik =
geen resultaat
Facebook is geen RSS reader




Handmatig posten = meer interactie
650% stijging in verwijzend
                   verkeer




          “So what changed? What we did, and what you can do too, was
                       turn off autoposting to Facebook.”

http://wpmu.org/how-to-increase-your-traffic-from-facebook-by-650-in-5-seconds/
Facebook marketing voor gevorderden
Gebruik call-to-actions!
Dus wees duidelijk wat je wilt
Gebruik foto’s




Gebruik foto’s zoveel mogelijk!
Het kan zo…..
Maar ook zo……
Gebruik events
• Voor: maak een event aan zodat mensen
  kunnen RSVP’en en kondig het aan met
  update(s)
• Op de dag zelf: post nogmaals een update
• Na: zet foto’s online van het event
X vs. Y




Lokt reacties uit, hoge engagement op deze posts
Stel vragen




Posts that end with a question have a 15% higher engagement rate.
Gebruik Polls
Fill-in-the-blanks




90% meer interactie dan gemiddeld!
Geef tips
Verzin het onderschrift




  Nodigt uit om te reageren = meer interactie = hogere
                       EdgeRank
Post gelocaliseerde updates
Speel in op de actualiteit




En….ook hier helpen foto’s
Het moment van de dag
Celebrate stuff
Andere pagina’s taggen




Weinig gebruikte maar effectieve manier om onder de aandacht te komen.
Facebook marketing voor gevorderden
Varieer
Stel een content kalender op




Planning voor de komende maand
Moderation tip: hidden posts
Content analyse
• x



         Analytics
Verschillende tools
Facebook Insights




Onlangs compleet vernieuwd: geeft inzage in gebruikers en interactie
EdgeRankchecker
      • x




Geeft inzage in EdgeRank (gratis) en geeft aanbevelingen (betaalde versie)
EdgeRankchecker

         Nieuwe feature: Post analyis

         Geeft score van A t/M F aan posts
         en aanbevelingen.

         EdgeRankchecker is een hele goede
         tool als je enkele pagina’s beheert.
Pagelever




Uitgebreider dan Facebook Insights, ideaal voor beheerders van veel pagina’s
Conversocial




Wanneer zijn mijn fans actief?
                                 Welk type content doet het goed?
Met Conversocial kan je ook updates
plaatsen/schedulen en pagina’s modereren
Conversocial: Profiler




                          Welk type content doet het goed bij mijn concurrenten?
Bron: https://app.conversocial.com/profiler/
Wildfire Monitor




Alleen geschikt voor snelle vergelijking van fangroei
SimplyMeasured: Megafoon




 Facebook.com/Marketingfacts , 14-10-2011 t/m 27-10-2011




Bron: http://simplymeasured.com/freebies/facebook-insights
SimplyMeasured: Competitor Analysis




Bron: http://simplymeasured.com/freebies/facebook-competitive-analysis
SimplyMeasured: Competitor Analysis
SimplyMeasured: Competitor Analysis




Bron: http://www.facebook.com/DutchCowboys
Google Analytics




Maak een segment aan met Facebook verkeer
Dank jullie wel!

More Related Content

PDF
Facebook voor bedrijven
PDF
Facebook marketing in Nederland
PDF
Hoe Facebook efficiënt inzetten
PPT
F-commerce: Mogelijkheden & Best Practices
PDF
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
PPT
Facebook Marketing
PPTX
Facebook marketing workshop Bind Academie
PPTX
20191127 Opstellen van een socialmediastrategie - IBS Bouw
Facebook voor bedrijven
Facebook marketing in Nederland
Hoe Facebook efficiënt inzetten
F-commerce: Mogelijkheden & Best Practices
Advancedfacebookmarketing4nov2 111105054509-phpapp02
Facebook Marketing
Facebook marketing workshop Bind Academie
20191127 Opstellen van een socialmediastrategie - IBS Bouw

What's hot (17)

PPTX
25 Facebook Fan Pagina tips
PPTX
20190302 VGC - Meer halen uit Facebook en adverteren op Facebook
PPTX
PPT
Facebook marketing 23 augustus
PDF
Mice workshop *Update*
PPTX
Facebook bedrijfs- of fan-pagina maken
PDF
20190603 Nyrstar - Social media inzetten
PDF
Gebruik facebook zakelijk
PPT
Gastcollege Peter Minkjan
PPTX
Training Facebook zakelijk, bedrijfspagina, contenttips en voorbeelden
PDF
20171109 - Gezinsbond - Adverteren met Facebook
PDF
De inzet van Facebook voor Franchise
PDF
Facebook voor franchise - congres facebook marketing 11 juni 2013
PDF
Workshop Facebookmarketing OKA 7 oktober 2013
PPTX
Facebook voor bedrijven
PPTX
20170421 Socius collegagroep - meer halen uit Facebook
PPTX
UJB - jewelizi social media
25 Facebook Fan Pagina tips
20190302 VGC - Meer halen uit Facebook en adverteren op Facebook
Facebook marketing 23 augustus
Mice workshop *Update*
Facebook bedrijfs- of fan-pagina maken
20190603 Nyrstar - Social media inzetten
Gebruik facebook zakelijk
Gastcollege Peter Minkjan
Training Facebook zakelijk, bedrijfspagina, contenttips en voorbeelden
20171109 - Gezinsbond - Adverteren met Facebook
De inzet van Facebook voor Franchise
Facebook voor franchise - congres facebook marketing 11 juni 2013
Workshop Facebookmarketing OKA 7 oktober 2013
Facebook voor bedrijven
20170421 Socius collegagroep - meer halen uit Facebook
UJB - jewelizi social media
Ad

Viewers also liked (13)

PDF
SMC058 - Scoren Met Facebook Marketing
PDF
Facebook advertising-mediaraven
PPTX
slideshare_scribd_farfan5to
PDF
Do's en don'ts voor succesvolle Facebook content
PDF
Facebook Marketing - Capai Contentmarketing
PDF
How to Leverage the Productivity of Facebook Ads with Power Editor
PDF
Organisatiestructuur
PPTX
10 facebook business page tips and tricks
PDF
Overzicht
PPTX
Facebook Performance Report Template
PPTX
Webinar: Your Facebook 2017 Content Master Plan
PPTX
Reach, frequency & impact
PPTX
Facebook Powerpoint
SMC058 - Scoren Met Facebook Marketing
Facebook advertising-mediaraven
slideshare_scribd_farfan5to
Do's en don'ts voor succesvolle Facebook content
Facebook Marketing - Capai Contentmarketing
How to Leverage the Productivity of Facebook Ads with Power Editor
Organisatiestructuur
10 facebook business page tips and tricks
Overzicht
Facebook Performance Report Template
Webinar: Your Facebook 2017 Content Master Plan
Reach, frequency & impact
Facebook Powerpoint
Ad

Similar to Facebook marketing voor gevorderden (20)

PDF
Facebook online workshop webboomm
PPTX
20190403 open aanbod - slim adverteren op facebook
PDF
20171011 - Nest workshop - adverteren op Facebook
PPTX
20190226 Kortom - Slim adverteren op Facebook
PPTX
20200228 Social selling op LinkedIn
PDF
Facebook Marketing Presentatie - Bind Academie 12 april
PDF
20171122 Podiumkunsten - Facebook advertenties
PPT
Succes met Facebook Marketing 2.0
PDF
Facebookmarketing - Trollbeads 18 januari 2016
PDF
Trendwerk introductie online marketing
PPTX
Facebooktraining jongerenraad
PDF
Facebook presentatie iriszorg
PDF
20190503 Stad Antwerpen - Adverteren op sociale media
PDF
20201126 Schrijven voor zoekmachines (SEO) - erov
PDF
Online marketing en social media - Logeren in vlaanderen
PDF
Online marketing en social media - Logeren in Vlaanderen
PDF
20210419 Sociale media voor gevorderden - Toerisme Oost-Vlaanderen
PPTX
25/04/2019 Schrijven voor zoekmachines (SEO) - Stad Antwerpen
PDF
20210302 Google Analytics - Deel 2
PDF
20180918 Vivo vastgoed- Meer halen uit je Facebook-pagina
Facebook online workshop webboomm
20190403 open aanbod - slim adverteren op facebook
20171011 - Nest workshop - adverteren op Facebook
20190226 Kortom - Slim adverteren op Facebook
20200228 Social selling op LinkedIn
Facebook Marketing Presentatie - Bind Academie 12 april
20171122 Podiumkunsten - Facebook advertenties
Succes met Facebook Marketing 2.0
Facebookmarketing - Trollbeads 18 januari 2016
Trendwerk introductie online marketing
Facebooktraining jongerenraad
Facebook presentatie iriszorg
20190503 Stad Antwerpen - Adverteren op sociale media
20201126 Schrijven voor zoekmachines (SEO) - erov
Online marketing en social media - Logeren in vlaanderen
Online marketing en social media - Logeren in Vlaanderen
20210419 Sociale media voor gevorderden - Toerisme Oost-Vlaanderen
25/04/2019 Schrijven voor zoekmachines (SEO) - Stad Antwerpen
20210302 Google Analytics - Deel 2
20180918 Vivo vastgoed- Meer halen uit je Facebook-pagina

Facebook marketing voor gevorderden